Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14955
USING MEDIATED COMMUNICATION TO TEACH VOCATIONAL CONCEPTS TO DEAF USERS
Educação Vocacional
Navegador/utilização
Inclusão Educacional
Affilliation
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Abstract
This paper presents an in-depth study on how a small group of deaf
users react
ed while learning abstract vocational concepts in the domain of l
i-
brarianship
, using mediated interaction supported by WNH, a Web Navigation
Helper.
WNH’s
purpose is to allow
helpers
to create mediation dialogs to en
a-
ble or facilitate
helpees’
online interaction with Web pages. In our study, deaf
employees
at a Brazilian library were taught a lesson especially designed for
WNH by a deaf librarian who
is fluent in Brazilian Sign Language (LIBRAS)
and Portuguese. Among the results we were able to see the huge gaps between
what a library is for our deaf participants and what it is for non-deaf library pr
o-
fessionals and customers. We could also appreciate the role of technologies like
WNH in preparing deaf users to interact with Web systems in professional se
t-
tings
DeCS
Educação de Pessoas com Deficiência AuditivaEducação Vocacional
Navegador/utilização
Inclusão Educacional
Share