Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/41085
A TUTORIA NO PROCESSO DE ENSINO-APRENDIZAGEM NO CONTEXTO DA FORMAÇÃO INTERPROFISSIONAL EM SAÚDE
Educação Interprofissional
Práticas Interdisciplinares
Educação em Saúde
Alternative title
Mentoring in the teaching-learning process in the context of interprofessional education in healthAuthor
Affilliation
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Fiocruz Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Sem afiliação.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Universidade Federal de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil.
Sem afiliação.
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo qualitativo é analisar a configuração de um Programa de Residência Multiprofissional em Saúde, na perspectiva dos tutores, versando sobre o processo de ensino-aprendizado no contexto da formação interdisciplinar e interprofissional. Os dados coletados em grupo focal e analisados por meio da análise de conteúdo permitiram a elaboração das seguintes categorias analíticas: Da efervescência a resiliência: a trajetória de um Programa de Residência Multiprofissional; A linha tênue da interdisciplinaridade; Os dois lados da interprofissionalidade. Na conclusão, evidencia-se que a experiência dos tutores se mostrou positiva apesar dos desafios impostos.
Abstract
The purpose of this qualitative study is to analyze the configuration of a Multidisciplinary Residency Program in Health, from the perspective of the tutors, concerning the teaching-learning process in the context of interdisciplinary and interprofessional education. The data collected from focus groups and analyzed using content analysis allowed the elaboration of the following analytical categories: From effervescence to resilience: the trajectory of a Multidisciplinary Residency Program; A thin line of interdisciplinarity; The two sides of interprofessionality. In the conclusion, it is clear that the tutors' experience was positive despite the challenges imposed.
DeCS
Internato e ResidênciaEducação Interprofissional
Práticas Interdisciplinares
Educação em Saúde
Share