Use este identificador para citar ou linkar para este item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56460
Tipo de documento
ArtigoDireito Autoral
Acesso aberto
Coleções
- IOC - Artigos de Periódicos [12494]
Metadata
Mostrar registro completo
CLIMATE CHANGES: FACTOR OR FAKE? LOW-COST HANDS-ON EXPERIMENTS TO VERIFY IT
Educação Ambiental
Atividade prática
Aquecimento global
Aprendizagem Experimental
Environmental Education
Hands-On Activity
Global Warming
Experimental Learning
Autor(es)
Afiliação
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Laboratório de Engenharia Tecidual e Imunofarmacologia. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Gonçalo Moniz. Laboratório de Engenharia Tecidual e Imunofarmacologia. Salvador, BA, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Inovações em Terapias, Ensino e bioprodutos. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Resumo em Inglês
Climate changes (CC) remain a polemic topic, often causing conflicts. Scientific
data indicate that the average planet temperature is rising mainly for
anthropogenic actions, but this understanding must be widespread to influence
the public opinion on attitudes and policymaking. Since our brains did
not evolve to respond to slow/complex threats, as CC, we designed rapid,
simple, interactive, hands-on educative activities. Inexpensive/reused material
was employed to demonstrate the atmospheric alterations effects on global
warming. We used plastic cake boxes with analogical thermometers or digital
thermohygrometers and CO2 release by effervescent tablets to mimic the greenhouse
effect. The system demonstrates the influence of CO2, water vapor, smoke,
weather, etc. on the air temperature and humidity. CO2 enhanced temperatures
within the boxes, by up to 6˚C. Interestingly, in the presence of vegetation,
increased temperatures were associated with decreased air humidity and
simultaneous water condensation on the box cover, apparently indicating increased
evaporation and water drop formation. Educators of different disciplines
(Earth Science, Biology, Physics, Chemistry, Environmental Education,
Ecology, etc.) and students can perform simple, transdisciplinary, hands-on
activities within 50 min, evaluating different factors on the air temperature,
and promoting transdisciplinary discussions during classes. In addition, the
public can rapidly grasp CC principles in science fairs, promoting science literacy.
Palavras-chave
Mudanças climáticasEducação Ambiental
Atividade prática
Aquecimento global
Aprendizagem Experimental
Palavras-chave em inglês
Climate ChangesEnvironmental Education
Hands-On Activity
Global Warming
Experimental Learning
Compartilhar