Use este identificador para citar ou linkar para este item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14955
Tipo de documento
ArtigoDireito Autoral
Acesso aberto
Data de embargo
2013
Coleções
Metadata
Mostrar registro completo
USING MEDIATED COMMUNICATION TO TEACH VOCATIONAL CONCEPTS TO DEAF USERS
Educação Vocacional
Navegador/utilização
Inclusão Educacional
Afiliação
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Departamento de Informática. Rio de Janeiro, RJ, Brasil
Resumo em Inglês
This paper presents an in-depth study on how a small group of deaf
users react
ed while learning abstract vocational concepts in the domain of l
i-
brarianship
, using mediated interaction supported by WNH, a Web Navigation
Helper.
WNH’s
purpose is to allow
helpers
to create mediation dialogs to en
a-
ble or facilitate
helpees’
online interaction with Web pages. In our study, deaf
employees
at a Brazilian library were taught a lesson especially designed for
WNH by a deaf librarian who
is fluent in Brazilian Sign Language (LIBRAS)
and Portuguese. Among the results we were able to see the huge gaps between
what a library is for our deaf participants and what it is for non-deaf library pr
o-
fessionals and customers. We could also appreciate the role of technologies like
WNH in preparing deaf users to interact with Web systems in professional se
t-
tings
DeCS
Educação de Pessoas com Deficiência AuditivaEducação Vocacional
Navegador/utilização
Inclusão Educacional
Compartilhar