Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16306
Full metadata record
DC FieldValue
dc.contributor.authorArmindo, Giselle Lopes
dc.contributor.authorDiniz, Maria Cecília Pinto
dc.contributor.authorSchall, Virgínia Torres
dc.date.accessioned2016-10-19T22:38:36Z
dc.date.available2016-10-19T22:38:36Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationARMINDO, G. L.; DINIZ, M. C. P.; SCHALL, V. T. Materiais educativos impressos sobre dengue: análise quali-quantitativa e reflexões sobre comunicação e educação em saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 7., Florianópolis, 2011. Anais eletrônicos... Florianópolis: UFSC, 2011. p. 1-12.
dc.identifier.urihttps://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16306
dc.description.abstractO estudo objetivou analisar o conteúdo de materiais educativos impressos sobre dengue em circulação no município de Sabará/MG. Um roteiro auxiliou na identificação das categorias: formato, público-alvo, instituição produtora, enfoque, conteúdo, tipos de linguagem ou discurso, tipo e qualidade das imagens e outros critérios de qualidade e efetividade dos materiais. Ênfase foi dada à linguagem e discursos os quais refletem como a comunicação e a educação em saúde se estabelecem nas campanhas de prevenção da doença. Nota-se que as mensagens estão baseadas numa “pedagogia da transmissão” circuladas por meio de prescrições e recomendações verticalizadas. O potencial em comunicar e educar dos materiais não está somente em seu conteúdo e qualidade, por isso, sua elaboração, circulação e utilização devem ser compartilhadas entre população e profissionais priorizando desta forma uma educação em saúde que promova a aproximação entre os saberes científico e popular.
dc.language.isopor
dc.rightsopen access
dc.subject.otherMateriais educativos impressos
dc.subject.otherComunicação em saúde
dc.subject.otherEducação em saúde
dc.subject.otherDengue
dc.titleMateriais educativos impressos sobre dengue: análise quali-quantitativa e reflexões sobre comunicação e educação em saúde
dc.title.alternativePrinted educational materials about dengue: qualitative and quantitative analysis and reflections about health communication and health education
dc.typeAnnals
dc.description.abstractenThe study aimed to analyze the content of printed educational materials on dengue in circulation in the municipality of Sabará/MG. A script helped in the identification of categories: format, audience, institution producer, content, types of discourses and language, communication resources used, type and quality of images and other criteria of quality and effectiveness of materials. Emphasis was given to the language and discourses which reflect how the communication and the health education are established into the prevention of disease campaigns. We note that the messages are based on a "pedagogy of transmission" circulated through vertical prescriptions and recommendations. The potential of the materials to communicate and educate is not only in its content and quality. So its production, circulation and use need to be shared between population and professionals to promote rapprochement between the scientific and popular knowledges.
dc.creator.affilliationFundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisa René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
dc.creator.affilliationFundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisa René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
dc.creator.affilliationFundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisa René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
dc.subject.enPrinted educational materials
dc.subject.enHealth communication
dc.subject.enHealth education
dc.subject.enDengue
dc.event.date2011
dc.event.locationFlorianópolis
dc.event.titleEncontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências
dc.event.typemeeting
Appears in Collections:MG - IRR - Anais de Congresso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GISELLE_ARMINDO_et_al_CPqRR_2011.pdf188.96 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.