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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17214
ENXERGAR AS FRAGILIDADES PARA DESENVOLVER AS POTENCIALIDADES: A EDUCAÇÃO PERMANENTE ORIENTA PROFISSIONAIS DE SAÚDE NO ATENDIMENTO DA POPULAÇÃO NA CONTINGÊNCIA DO DENGUE
Educação permanente
Profissionais de saúde
SUS
Unidade Básica de Saúde
Alternative title
Identifying weaknesses to develop capabilities: continuing education guides healthcare professionals in caring for the population during the implementation of the contingency plan for dengueAffilliation
Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Centro Municipal de Saúde Doutor Carlos Gentile de Mello. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Centro Municipal de Saúde Doutor Carlos Gentile de Mello. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Gama Filho. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Mesmo com a quantidade de informações disponíveis, as pessoas continuam sofrendo com o dengue. O objetivo deste trabalho foi efetuar uma avaliação participativa com profissionais, eleger tutores do dengue e implantar um núcleo de educação permanente, visando auxiliar na contingência do dengue numa Unidade Básica de Saúde na cidade do Rio de Janeiro. Fizeram parte do estudo 60 profissionais de saúde que prestam atendimento diretamente à população vulnerável. Os discursos dos sujeitos evidenciam o papel social que eles têm nas relações com a comunidade, formando um elo entre o profissional, o serviço de saúde e a população atendida. Verificamos que essa concepção possibilita uma mudança no cuidado à saúde das pessoas, família e comunidade, passando a ser um cuidado mais voltado para as ações de vigilância à saúde, o que leva à integralidade no cuidado do paciente. Os profissionais passam a entender o lugar da prática na configuração de novos saberes. Concluímos que a educação permanente é uma necessidade fundamental para os profissionais que atuam nesta área. Iniciativas de capacitação da equipe de saúde podem contribuir para detectar pontos conceituais significativos que ainda precisam de atenção para favorecer a melhoria na contingência de doenças que atingem a população brasileira.
Abstract
Even with a large amount of available information, people are still suffering from dengue. The aim of this study was to perform a participatory evaluation with healthcare professionals, to elect dengue teachers and to implement a core continuing education program to assist a Basic Health Unit in Rio de Janeiro with their contingency plan to combat dengue. Sixty healthcare professionals who provided health care directly to a vulnerable population participated in the study. The subjects' responses indicated that the play a social role in the community as a link between professionals, healthcare services and the assisted population. We found that this role enables a change in the way healthcare is provided to individuals, families and communities: it becomes more focused on health surveillance actions, thus leading to integrality in patient care. Healthcare professionals come to understand the role of this type of practice in the configuration of new knowledge. We conclude that continuing education is a fundamental requirement for professionals who work in this area. Training initiatives for the healthcare team can help detect significant conceptual issues that need attention and further improve the contingency plan for diseases affecting the Brazilian population.
Keywords in Portuguese
DengueEducação permanente
Profissionais de saúde
SUS
Unidade Básica de Saúde
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