Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17486
A TRANSDISCIPLINARIDADE NA UNIVERSIDADE: O DISCURSO E A PRÁTICA
Andalécio, Aleixina Maria Lopes | Date Issued:
2009
Alternative title
Transdisciplinarity in the university: discourse and practiceAffilliation
Universidade Federal de Minas. Programa de Pós-gradução em Ciência da Informação. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
Apresentam-se discussões e resultados parciais de uma pesquisa de doutorado, cuja problemática situa-se nas questões colocadas pelas novas formas de produção e organização do conhecimento, orientadas pelo discurso e pelas práticas de transdisciplinaridade. Esta última é entendida no contexto da universidade, como esforço de superar a fragmentação do conhecimento em disciplinas e a excessiva especialização, diante da realidade complexa do mundo atual, de caráter relacional e interconectado. Para orientar as perguntas da pesquisa, parte-se do pressuposto de que existe uma distância de caráter epistemológico, prático, social e político entre o discurso e a prática da transdisciplinaridade. O terreno empírico é representado pela análise de dois grandes projetos institucionais transdisciplinares implantados na Universidade Federal de Minas Gerais, no final dos anos de 1990. Na metodologia, empregam-se técnicas de análise temática de documentos, entrevistas em profundidade e observação direta. Os resultados alcançados até então indicam que, mesmo pesquisadores com um forte discurso em prol da transdisciplinaridade, em sua prática ainda trabalham de forma disciplinar. Mas, mesmo entre pesquisadores ditos “disciplinares”, parece haver um consenso de que os problemas atuais exigem um enfoque diferente e a transdisciplinaridade se apresenta como uma alternativa apropriada para sua abordagem.
Abstract
This article presents discussions and partial results of a piece of doctoral research centered on the questions raised by the new forms of production and organization of knowledge, guided by the discourse and practice of transdisciplinarity. The latter is understood in the context of the university, as an effort to overcome the fragmentation of knowledge into disciplines and excessive specialization, in face of the complex reality of the modern world, with its relational and interconnected character. To guide the questions, the research is based on the presuppositions that there is an epistemological, practical, social, and political distance between the discourse and the practice of transdisciplinarity. The empirical terrain is represented by the analysis of two large institutional transdisciplinary projects implemented at the Federal University of Minas Gerais in the late 1990s. In the methodology, thematic document analysis techniques, in-depth interviews, and direct observation are used. The results reached so far indicate that even researchers who have a strong discourse in favor of transdisciplinarity still work in a disciplinary manner in practice. However, even among researchers who are called “disciplinary”, there seems to be a consensus that current problems demand a different approach and transdisciplinarity presents itself as an appropriate alternative to deal with them.
Share