Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/28619
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12488]
Metadata
Show full item record
CIÊNCIA, ARTE E CULTURA NA SAÚDE
Alternative title
Science, Art and Culture in HealthAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O processo educativo vigente dá grande ênfase aos comportamentos observáveis e promove a
dissociação dos processos afetivos e cognitivos. O processo é fragmentado, com numerosas disciplinas
e especializações ao longo dos anos formativos, acarretando a perda da visão do todo e das noções de
multiplicidade dos educandos. Almejando reverter esse processo, a UNESCO propõe quatro pilares
para a educação do futuro. Neste trabalho, por meio da experiência vivenciada no curso de
especialização de Ciência, Arte e Cultura na Saúde (CACS), objetivamos demonstrar que o ensino
baseado nessas interfaces corresponde às expectativas desse novo modelo de educação. Assim,
discorremos sobre os quatro pilares da educação propostos pela UNESCO, ressaltando a importância
da cultura no processo ensino-aprendizagem, assim como a potencialidade da religação desses saberes
para propor um novo modelo de educação para o futuro. Em seguida apresentamos o CACS, seus
referenciais teóricos, sua organização curricular (ementas das disciplinas e o processo avaliativo) e os
resultados do curso de 2010 a 2016. Com a criação do CACS procuramos criar um novo modelo de
curso de pós-graduação, lato sensu, que leva em consideração as percepções, os valores, os
sentimentos, as representações sociais e as relações de poder entre sujeitos.
Abstract
The current educational process places great emphasis on observable behaviors and promotes the
dissociation of affective and cognitive processes. The process is fragmented, with numerous
disciplines and specializations throughout the formative years, causing the loss of an overall vision
and the student’s notions of multiplicity. Aiming to reverse this process, UNESCO proposes four
pillars for the education in the future. In this work, through the experience of the specialization course in Science, Art and Culture in Health (SACH), we aim to demonstrate that teaching based on these
interfaces corresponds to the expectations of this new model of education. Thus, we discuss the four
pillars of education proposed by UNESCO making a brief history of the relationship between Science
and Art and highlighting the importance of culture in the teaching-learning process, as well as the
potential of reconnecting this knowledge to propose a new model of education for the future. Next, we
present the SACH, its theoretical references, its curricular organization (syllabuses of the subjects and
the evaluation process) and the results of the course from 2010 to 2016. With the creation of the
SACH we seek to create a new model of postgraduate course, lato sensu, which takes into account
perceptions, values, feelings, social representations and power relations between subjects.
Share