Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/29217
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12828]
- MG - IRR - Artigos de Periódicos [4197]
Metadata
Show full item record
THE TRAJECTORY OF VIRGINIA SCHALL: INTEGRATION OF HEALTH, EDUCATION, SCIENCE AND LITERATURE
Alternative title
A trajetória de Virgínia Schall: integrando Saúde, Educação, Ciência e LiteraturaAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto René Rachou. Grupo de Pesquisa Clínica e Políticas Públicas em Doenças Infecciosas e Parasitárias. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde. Laboratório de Tecnologias Cognitivas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Núcleo de Tecnologia Educacional para a Saúde. Laboratório de Tecnologias Cognitivas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo apresenta a trajetória profissional de Virgínia Schall, interrompida precocemente, destacando sua atuação na integração dos campos da Saúde, da Educação e da Divulgação Científica no Brasil. A contextualização da sua produção acadêmica e literária como pesquisadora da Fundação Oswaldo Cruz permite demonstrar a contribuição de Virginia para o fortalecimento da instituição e para a formação de dezenas de pesquisadores e alunos. Com abordagem marcadamente inter e multidisciplinar, Virgínia foi pioneira no campo da Educação em Saúde, Ensino de Ciências e Divulgação Científica, tendo participado da implantação de dois cursos de pós-graduação e atuado regularmente como consultora ad hoc do CNPq, CAPES, SVS/MS e MEC, consolidando políticas públicas nacionais nas áreas referidas. Além de autora de diversos livros infanto-juvenis e informativos/materiais educativos sobre saúde, ambiente e ciência, Virginia concebeu o Museu da Vida na Fiocruz-RJ, como um espaço de integração entre ciência, cultura e sociedade, voltada para informação, educação em ciência, saúde e tecnologia. Foi também poetisa, integrante da Academia Feminina Mineira de Letras, produzindo diversificada e premiada obra literária em prosa e poesia.
Abstract
This article presents Virgínia Schall’s professional career, interrupted very early. It highlights her major role in the integration of the fields of Health, Education and Scientific Dissemination in Brazil. The contextualization of her academic and literary production as a researcher at the Oswaldo Cruz Foundation, demonstrates Virgínia’s contribution in strengthening the institution and in the teaching of dozens of researchers and students. With a strong inter and multidisciplinary approach, she was a pioneer in the field of Health Education, Science Education, and Science Dis-semination. Virgínia participated in the implementation of two post graduate courses and regularly worked as consultant for CNPq, CAPES, SVS/MS and the Ministry of Education, consolidating national policies in these areas. Besides being the author of several children’s books and educational resources about health, environment and science, Virgínia conceived the Life Museum at Fiocruz-RJ, as a space for integrating science, culture, and society, with focus on science, health, and technology information and education. She was also a poet, member of the Women’s Academy of Letters in Minas Gerais, and produced diverse and award-winning poetry and prose literary pieces.
Share