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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/38749
MARKETING SOCIAL E DIGITAL DO MINISTÉRIO DA SAÚDE NO INSTAGRAM: ESTUDO DE CASO SOBRE ALEITAMENTO MATERNO
Marketing social y digital del Ministerio de Salud brasileño en el Instagram: estudio de caso sobre lactancia
Marketing digital
Ministério da Saúde
Aleitamento materno
Redes sociais
Instagram
Digital marketing
Ministry of Health
Breast-feeding
Social networks
Instagram
Marketing digital
Ministerio de Salud
Lactancia
Redes sociales
Instagram
Pinto, Pâmela Araujo | Date Issued:
2019
Alternative title
Social and digital marketing of the Brazilian Ministry of Health on Instagram: a case study of breast-feedingMarketing social y digital del Ministerio de Salud brasileño en el Instagram: estudio de caso sobre lactancia
Author
Affilliation
Ministério da Saúde. Assessoria de Comunicação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este artigo mapeia as estratégias de atuação do Ministério da Saúde na rede social Instagram. Realizou-se um estudo de caso no período de agosto de 2017 a agosto de 2018 para verificar como o tema da amamentação foi abordado na rede oficial do governo brasileiro para saúde. O corpus tem 65 posts sobre a questão, que foram analisados considerando as métricas de monitoramento das redes sociais: alcance; volume; atividade; engajamento dos usuários e influência do conteúdo junto aos seguidores. Analisando as estratégias de atuação do marketing social e digital identificou-se a falta de interação e resposta aos usuários e a baixa diversidade de representação das mulheres. O levantamento aponta a necessidade de problematizar as práticas do Ministério nesta rede e propor melhorias para ampliar o diálogo com a sociedade.
Abstract
This article maps out the strategies of performance of the Brazilian Ministry of Health in Instagram’s social network. A case study was carried out in the period from August 2017 to August 2018 to verify how the topic of breast-feeding was approached in the official network of the Brazilian government for health. The corpus has 65 posts about that issue which were analised considering the measures to monitor social networks: scope, volume, activity, user engagement and influence of the content on the followers. Analyzing the strategies of social and digital marketing used by the Brazilian government for health, it was identified the lack of interaction with users and of response to them and the low diversity of women represented on its Instagram profile. The research points out that we need to problematize Ministry practices in this network and to propose improvements to broaden the dialogue with the society.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El artículo mapea las estrategias de actuación del Ministerio de Salud de Brasil en la red social Instagram. Se realizó un estudio de caso en el período de agosto de 2017 hasta agosto de 2018 para escudriñar como se abordó el tema de la lactancia en la red oficial del gobierno brasileño para salud. El corpus tiene 65 posts a respecto del asunto y fueron estudiados considerando las medidas para monitorizar redes sociales: alcance; volumen; actividad; interacción de los usuarios e la influencia del contenido en los seguidores. Analizando las estrategias de actuación del marketing social y digital se identificó falta de interactividad, usuarios sin respuesta y la baja diversidad de representación de las mujeres en lo perfil del gobierno brasileño en Instagram. La investigación apunta la necesidad de problematizar las prácticas del Ministerio en esta red y de proponer mejorías para ampliar el diálogo con la sociedad.
Keywords in Portuguese
Marketing socialMarketing digital
Ministério da Saúde
Aleitamento materno
Redes sociais
Keywords
Social marketingDigital marketing
Ministry of Health
Breast-feeding
Social networks
Keywords in Spanish
Marketing socialMarketing digital
Ministerio de Salud
Lactancia
Redes sociales
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