Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39562
Type
ArticleCopyright
Restricted access
Embargo date
2120-01-28
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1083]
Metadata
Show full item record
GENDER AND SCIENCE IN ANIMATION: ANALYSIS OF THE ANIMA MUNDI FESTIVAL FILMS
Science and Technology, Art and Literature
Women in Science
Alternative title
Gênero e ciência na animação: análise de filmes do Festival Anima MundiAffilliation
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Nacional de Comunicação Pública da Ciência e Tecnologia. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Analisamos a representação de mulheres cientistas em filmes de curta-metragem de animação, por meio de análise de conteúdo, que dialogam com as discussões sobre gênero e ciência, selecionados do Festival Anima Mundi, ao longo de 21 edições anuais. Nos filmes, as mulheres cientistas são caracterizadas como “inteligentes”, “dominantes” e “respeitadas”, adultas, brancas, usam jaleco ou uniforme, aparecem em laboratórios e trabalhos de campo. Identificamos uma reconfiguração do estereótipo de gênero em filmes nos quais a mulher está em lugar de conquista de espaço e visibilidade. Analisamos ainda filmes cujos fundamentos sexistas na relação dos cientistas com suas interlocutoras reforçam na reprodução de estereótipos sexistas e heteronormativos.
Abstract
We used content analysis to analyse the representation of female scientists in animated short films on gender and science, selected from the Anima Mundi Festival, over 21 annual editions. In these films, female scientists are featured as ‘intelligent’, ‘dominant’ and ‘well respected’, adult, white, wearing a lab coat or uniform and working in laboratories and fieldwork. We identified a reconfiguration of the gender stereotype in films in which the female character is about to gain space and visibility. We also analysed films whose sexist foundations in the relationship between scientists and their interlocutors reinforce the reproduction of sexist and heteronormative stereotypes.
Keywords
Representations of Science and TechnologyScience and Technology, Art and Literature
Women in Science
Share