Please use this identifier to cite or link to this item: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46736
Title: A percepção de alunos do 4o ano do ensino fundamental do município do Rio de Janeiro sobre os insetos como base para a formulação de um currículo de Entomologia.
Other Titles: The perception of the students of the 4th year of fundamental education in the municipality of Rio de Janeiro about insects as a basis for the formulation of an Entomology Curriculum
Authors: d’Escoffier, Luiz Ney
Affilliation: Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract: Popularmente, os insetos são relacionados a doenças, ditos nojentos, nocivos ou perigosos e animais que não pertencem a esta classe são confundidos com eles. Para a definição de metas visando a eliminação destes preconceitos, é preciso inteirar-se dos conhecimentos prévios sobre insetos. Nosso objetivo foi levantar que conhecimentos, conceitos e influências alunos do 4.º ano do ensino fundamental de escolas públicas da cidade do Rio de Janeiro possuem sobre insetos. Através de um questionário, concluímos que conhecem pouco, não conseguem distingui-los de outras classes de animais, trazem conceitos negativos e agressivos reproduzindo concepções familiares. Propomos que ao elaborar um currículo de entomologia as percepções dos alunos sejam consideradas, já que são influenciadas pelas concepções culturais.
Abstract: Popularly, insects are related to diseases, said to be disgusting, harmful, or dangerous and animals that do not belong to this class are mistaken with them. For the elimination of the existing prejudgment, it is necessary to know the level of prior knowledge so that goals can be defined in this sense. The objectives of this work were to survey what 4 th-grade students from elementary school of public schools in the city of Rio de Janeiro know about insects, what concepts they bring about them, and what may be influencing this judgment. Through a questionnaire, we conclude that they know little, cannot distinguish them from other classes of animals, and bring negative and aggressive concepts reproducing the familiar conceptions. We propose that at the time of elaborating an entomology curriculum, student perceptions should be taken into account since they are influenced by cultural conceptions.
Keywords: Entomological perception
Curriculum
Elementary school
Ehnobiology
keywords: Percepção entomológica
Currículo
Ensino fundamental
Etnobiologia
Issue Date: 2021
Publisher: Editora Event3
Citation: d`Escoffier, Luiz Ney. A percepção de alunos do 4o.ano do ensino fundamental do município do Rio de Janeiro sobre insetos como base para a formulação de um currículo de Entomologia. Revista Ibero-Amerciana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 7, n. 2, 17p, 2021.
DOI: 10.51891/rease.v7i2.587
ISSN: 2675-3375
Copyright: open access
Appears in Collections:IOC - Artigos de Periódicos
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LuizNey_DEscofier_IOC_2021.pdf370.51 kBAdobe PDFView/Open



FacebookTwitterDeliciousLinkedInGoogle BookmarksBibTex Format mendeley Endnote DiggMySpace

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.