Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46736
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12339]
Metadata
Show full item record
A PERCEPÇÃO DE ALUNOS DO 4O ANO DO ENSINO FUNDAMENTAL DO MUNICÍPIO DO RIO DE JANEIRO SOBRE OS INSETOS COMO BASE PARA A FORMULAÇÃO DE UM CURRÍCULO DE ENTOMOLOGIA
d’Escoffier, Luiz Ney | Date Issued:
2021
Alternative title
The perception of the students of the 4th year of fundamental education in the municipality of Rio de Janeiro about insects as a basis for the formulation of an Entomology CurriculumAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Popularmente, os insetos são relacionados a doenças, ditos nojentos, nocivos ou
perigosos e animais que não pertencem a esta classe são confundidos com eles. Para a definição de
metas visando a eliminação destes preconceitos, é preciso inteirar-se dos conhecimentos prévios
sobre insetos. Nosso objetivo foi levantar que conhecimentos, conceitos e influências alunos do 4.º
ano do ensino fundamental de escolas públicas da cidade do Rio de Janeiro possuem sobre insetos.
Através de um questionário, concluímos que conhecem pouco, não conseguem distingui-los de
outras classes de animais, trazem conceitos negativos e agressivos reproduzindo concepções
familiares. Propomos que ao elaborar um currículo de entomologia as percepções dos alunos sejam
consideradas, já que são influenciadas pelas concepções culturais.
Abstract
Popularly, insects are related to diseases, said to be disgusting, harmful, or dangerous
and animals that do not belong to this class are mistaken with them. For the elimination of the
existing prejudgment, it is necessary to know the level of prior knowledge so that goals can be
defined in this sense. The objectives of this work were to survey what 4
th-grade students from
elementary school of public schools in the city of Rio de Janeiro know about insects, what concepts
they bring about them, and what may be influencing this judgment. Through a questionnaire, we
conclude that they know little, cannot distinguish them from other classes of animals, and bring
negative and aggressive concepts reproducing the familiar conceptions. We propose that at the time
of elaborating an entomology curriculum, student perceptions should be taken into account since
they are influenced by cultural conceptions.
Share