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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/5293
PRÁTICAS, DESAFIOS E PERSPECTIVAS DOS SETORES ENVOLVIDOS COM A COMUNICAÇÃO EM SAÚDE POR IMAGENS NA FUNDAÇÃO OSWALDO CRUZ: CAMINHOS PARA O BANCO DE IMAGENS EM SAÚDE
Lemme, Alvaro Funcia | Date Issued:
2004
Alternative title
Practical, challenges and perspectives of the involved sectors with the communication in health for images in the Oswaldo Foundation Cruz: ways for the bank of images in healthAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Esse trabalho tem como proposta estudar os onze setores da Fundação Oswaldo Cruz que trabalham com a Comunicação em Saúde por Imagens, através de entrevistas com informantes-chaves, visando identificar suas características, demandas e aspectos críticos. Focaliza as seguintes questões como as mais relevantes: 1) a demanda pelo uso de imagens; 2) os impactos gerados pela incorporação de tecnologias; 3) a relação entre tecnologias e práticas comunicativas e 4) as questões relativas aos direitos autorais, de imagem e conexos. Aponta quatro eixos de discussão dos problemas mais recorrentes e indica alternativas de superação desses problemas, a saber: 1) superar a atuação fragmentada e superposta dos setores da Fundação Oswaldo Cruz que trabalham com Comunicação em Saúde por Imagens, mediante o eselecimento de uma cultura de projeto e o desenvolvimento de Guias de Usuários ; 2) eselecer uma política de atualização tecnológica desses setores, através da constituição de um grupo de trabalho para avaliação de tecnologias para Comunicação em Saúde e da capacitação continuada dos profissionais em tecnologias essenciais a esses setores; 3) estimular a abertura de linhas de pesquisa sobre estudos de recepção e produção de sentidos das mídias desenvolvidas, visando minimizar o desperdício de recursos, inadequação de meios e ineficiência de resultados; 4) como produto tecnológico associado à dissertação, propõe a criação de um Banco de Imagens na área de Saúde. Apresenta propostas concretas de solução para os principais entraves comuns identificados, utilizando a estrutura já instalada e favorecendo a integração das diversas ações e serviços de comunicação da instituição, visando contribuir para consolidação da capacidade da Fiocruz em formular políticas e desenvolver estratégias e produtos de Comunicação em Saúde, com ênfase na comunicação por imagens.
Abstract
This work is a proposal to study Oswaldo Cruz Foundation eleven sectors which deal with Health Communication through Images, by means of interviews with key-informers, aiming to identify their characteristics, demands and critical aspects. It focus the following questions as the most relevant one: 1) the demand on using images; 2) the impact provided by technologies absorption; 3) the relation between technologies and communicative usage and 4) the questions related to copyright, image and link rights. It points to four arguing axis from the most frequent problems and indicates alternate ways to surpass them, nominally: 1) to overcome the fragmented and duplicated performance of Oswaldo Cruz Foundation sectors which deal with Health Communication through Images, by establishing planned demands and developing “Users Guides”; 2) to organize a technological updated policy for those sectors, through the constitution of a working group to evaluate technologies for Health Communication and the professionals permanent empowerment in main
technologies for those sectors; 3) to stimulate the opening of research branches on receipt and sense production studies about the produced media, aiming to reduce the resources waste, means impropriety and inefficiency of results; 4) it proposes the generation of a Health Image Bank, as a technological product related to this dissertation. The objective is to formulate concrete solving proposals to the major common obstacles identified, using the resources at hand and stimulating the integration among the various actions and communication services of the institution, trying to contribute to the consolidation of Fiocruz’s capability to formulate policies and to develop strategies and products in Health Communication, based on communication through images.
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