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Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
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A SCHOOL WITHOUT RAILINGS: RURAL BACKGROUNDS, SOCIAL MEDICINE, AND THE CIRCULATION OF PUBLIC HEALTH MATERIAL IN COLOMBIA, 1930-1946
Botero-Tovar, Natalia | Date Issued:
2021
Alternative title
Uma escola não cercada: experiência rural, medicina social e circulação de material de saúde pública na Colômbia, 1930-1946Author
Affilliation
Universidad de los Andes. Bogotá, Cundinamarca, Colombia.
Abstract in Portuguese
Projetos governamentais de educação em saúde propostos por governos liberais da Colômbia (1930-1946) enfrentaram não apenas a pobreza das populações rurais, mas também a relutância de forças políticas. Analiso os programas de educação em saúde durante os dois primeiros governos da República Liberal. Argumento que os programas de saúde pública não alcançaram o público alvo por causa de clientelismo local e corrupção política. As fontes deste artigo foram, principalmente, relatórios do Ministério da Educação da Colômbia e revistas culturais. O setor da edução teve responsabilidades relacionadas à saúde e desenvolveu avaliações das necessidades locais, que contribuíram para programas de saúde pública. A historiografia da saúde pública na América Latina poderia se beneficiar se explorasse as falhas na implementação de projetos de medicina social.
Abstract
Ambitious state hygiene education projects designed during liberal governments in Colombia (1930-1946) faced not just the poverty of rural populations, but also the reluctance of local political forces. I analyze hygiene education programs during the first two liberal governments of the Liberal Republic. I argue that public health programs did not reach their audience due to local clientelism and political corruption. The sources of this article come mainly from Colombia’s Ministry of Education reports and cultural magazines. The education sector also had health-related responsibilities and developed assessments of local needs, which contributed to public health programs. Latin America’s public health historiography could be enriched by exploring failures in the implementation of projects in the history of social medicine.
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