Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65160
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A ATUALIDADE DA ‘PEDAGOGIA DO OPRIMIDO’ NOS SEUS 50 ANOS: A PEDAGOGIA DA REVOLUÇÃO DE PAULO FREIRE
Alternative title
The currentness of the ‘pedagogy of the oppressed’ in its 50th anniversary: paulo freire’s pedagogy of revolutionAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Centro de Estudos da Saúde do Trabalhador e Ecologia Humana. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Medicina Social. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Medicina Social. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Neste ensaio, para celebrar os cinquenta anos do seu manuscrito, nós revisitamos o clássico Pedagogia do Oprimido, de Paulo Freire. Em tempos difíceis no Brasil e de Movimento Escola sem Partido, dentre tantos outros ‘avanços’ do conservadorismo, a obra magna do patrono da educação brasileira está mais atual e vigorosa do que nunca. Aqui, embora reconhecendo que o ensaio de Freire significou certa ‘revolução’ da pedagogia, nosso foco incide sobre aquela que julgamos ser, apesar de pouco debatida, sua tese central – a da pedagogia da revolução. Além disso, no final, mostramos que Freire foi um dos precursores no Brasil do pensamento pós-colonial, devendo, portanto, servir como um ponto de interseção com essa corrente libertária cujo renascimento renova as esperanças e a utopia da esquerda.
Abstract
In the present essay, in celebration of the
50th anniversary of his manuscript, we revisit the clas sic book Pedagogy of the Oppressed, by Paulo Freire.
Amidst difficult times for Brazil, and at a time in which
we see the rise of the Non-Partisan School Movement
(Movimento Escola sem Partido, in Portuguese), among
other ‘advancements’ of conservatism, the masterpiece
of the patron of Brazilian education is more current
and vigorous than ever before. Here, even though we
recognize that Freire’s essay meant a certain ‘revolu tion’ in pedagogy, our focus is on what we consider his
central, though little debated, thesis: the pedagogy of
revolution. Moreover, in the end, we show that Freire
was one of the pioneers in Brazil of the post-colonial
thinking, and this must work as a point of convergence
with this libertarian school of thought, whose revival
renews the hopes and utopia of the Left.
Share