Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/65268
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- IOC - Artigos de Periódicos [12982]
Metadata
Show full item record
REVISÃO SISTEMÁTICA DAS REVISÕES SOBRE O ENSINO DA QUÍMICA NO BRASIL
Alternative title
Systematic review on chemistry teaching in BrazilAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo desta revisão sistemática foi procurar artigos de revisão sobre o ensino de Química para o Ensino Médio, porque a partir das revisões é possível reunir muitos trabalhos representativos, e por intermédio dos relatos dos pesquisadores sobre esta temática é possível identificar e analisar o que está sendo produzido e estudado no âmbito do ensino de Química. Concluiu-se que atualmente há inúmeras ferramentas tecnológicas e metodologias ativas disponíveis, contudo de nada adianta esta disponibilidade se os docentes não forem preparados para atender ao bom uso delas e a escola não oferecer a infraestrutura e apoio adequados para auxiliar o professor, e cujo uso não seja o usar por usar ou porque está disponível. A revisão foi efetuada nas principais bases que hospedam os periódicos, tais como, Google Acadêmico, Portal da CAPES, SciELO, Scopus, Web of Sciences, PubMed, além de revistas especializadas, e foram buscadas todas as palavras relacionadas à revisões e estados da arte que relacionam dificuldades de aprendizado no ensino de Química, para o ensino fundamental, nos últimos 20 (vinte anos), em todo o território nacional. Foi possível perceber nitidamente que a região Norte do país merece uma especial atenção, por conta do baixo volume de pesquisas e de outras observações feitas pelos pesquisadores.
Abstract
The objective of this systematic review was to search for review articles on the teaching of Chemistry for High School, because from the reviews it is possible to gather many representative works, and through researchers' reports on this topic it is possible to identify and analyze the which is being produced and studied within the scope of Chemistry teaching. It was concluded that there are currently numerous technological tools and active methodologies available, however this availability is of no use if teachers are not prepared to use them properly and the school does not offer the appropriate infrastructure and support to assist the teacher, and whose use Don't use it for the sake of using it or because it's available. The review was carried out in the main databases that host the journals, such as Google Scholar, CAPES Portal, SciELO, Scopus, Web of Sciences, PubMed, as well as specialized magazines, and all words related to reviews and states of the art were searched. that relate learning difficulties in teaching Chemistry, for elementary school, in the last 20 (twenty years), throughout the national territory. It was possible to clearly see that the northern region of the country deserves special attention, due to the low volume of research and other observations made by researchers.
Share