Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/66197
O ENSINO MÉDIO E A INSERÇÃO JUVENIL NO MERCADO DE TRABALHO
La enseñanza secundaria y inserción juvenil en el mercado de trabajo
Oliveira, Ramon de | Date Issued:
2018
Alternative title
Middle school and juvenile insertion in the labor marketLa enseñanza secundaria y inserción juvenil en el mercado de trabajo
Author
Affilliation
Universidade Federal de Pernambuco, Recife, PE, Brasil.
Abstract in Portuguese
Discute-se neste artigo a relação entre a inserção da juventude no mercado de trabalho e sua passagem pelo ensino médio. Tem-se como argumento central que a recente contrarreforma do ensino médio não garantirá oportunidades universais para a conclusão da educação básica, mas, sim, promoverá a formação precarizada nas escolas públicas e reforçará a precarização do trabalho juvenil. Metodologicamente analisaram-se dados referentes à passagem da juventude pelo processo de escolarização e sua forma de inserção no mercado de trabalho. Como fontes primárias básicas foram analisados dados disponibilizados pelo Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, em suas Pesquisas Nacionais de Amostra Domiciliar e Censos; pesquisas realizadas pelo Ministério do Trabalho, específicamente os dados do Cadastro Geral de Empregados e Desempregados e da Relação Anual de Informações Sociais; e os dados disponibilizados pelo Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira.
Abstract
This article discusses the relationship between
the insertion of youth in the labor market and their
passage through middle school. The central argument
is that the recent middle education counter-reform will
not guarantee universal opportunities for the completion
of basic education, rather promote precarious training
in public schools and reinforce the precariousness of
youth labor. Methodologically, data were analyzed
regarding the passage of youth through the schooling process and their insertion in the labor market.
As basic primary sources, analyses were made of data
provided by the Brazilian Institute of Geography and
Statistics, in its National Household Sample Survey
and Census; of surveys carried out by the Ministry of
Labor, specifically data from the General Register of
Employed and Unemployed persons and of the Annual
Report of Social Information, and of data provided by
the Anísio Teixeira National Institute of Educational
Studies and Research.
Share