Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68063
FATORES ASSOCIADOS AOS MOTIVOS DE ESCOLHA POR RESTAURANTES POPULARES
Factores asociados con las razones para elegir restaurantes populares
Segurança Alimentar
Fatores Socioeconômicos
Restaurante Popular
Abastecimiento de Alimentos
Factores Socioeconómicos
Restaurantes
Alternative title
Factors associated with the grounds for choice by Soup kitchenFactores asociados con las razones para elegir restaurantes populares
Author
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Universidade Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
O objetivo deste estudo foi analisar aspectos socioeconômicos associados aos motivos pelos quais indivíduos frequentam Restaurantes Populares (RPs) Os participantes foram questionados, por meio de entrevista face a face, sobre os motivos que os levaram a realizar refeições nesses estabelecimentos. As respostas foram categorizadas em: preço, refeição saudável, localização, higiene/limpeza e bom atendimento. Ademais, levantou-se informações sobre sexo, faixa etária, ocupação, condição domiciliar de (in) segurança alimentar, escolaridade, classe socioeconômica e principais carências sociais. Foram entrevistados 1.649 frequentadores de RPs de uma metrópole brasileira pioneira na idealização e implementação dessa importante política de acesso de Segurança Alimentar (SA). A maioria do sexo masculino (71%). O preço foi o motivo mais relatado (72,7%) para a realização das refeições nos RPs, sendo determinado pelo maior número de carências sociais (OR: 1,15; IC 95%: 1,05-1,25); pelo maior nível de escolaridade: ensino médio (OR: 1,41; IC 95%: 1,10-1,80) e superior (OR: 1,56; IC 95%: 1,12-2,18), em relação ao ensino fundamental; e pela condição de IAN (OR: 1,52; IC 95%: 1,15-2,02). O segundo motivo mais relatado foi a oferta de refeições saudáveis (40,4%), seguido pela localização (39,3%). O bom atendimento foi o motivo menos relatado (15,0%). Este estudo apurou que os motivos que influenciaram os indivíduos a frequentarem os RPs estão em sintonia com a proposta dessa relevante política pública: :ampliação da oferta de refeições saudáveis, comercializadas a preços acessíveis em regiões de grande movimentação e fluxo de população em vulnerabilidade social.
Abstract
The aim of this study was to analyze socioeconomic aspects associated with the reasons why individ-uals attend Popular Restaurants (PRs) Participants were asked, through face-to-face interviews, about the reasons that led them to eat at these establishments. The answers were categorized into: price, healthy meal, location, hygiene / cleanliness and good service. In addition, information was raised on sex, age group, occupation, home condition of (in) food security, education, socioeconomic class and main social needs. 1,649 PR attendees from a Brazilian metropolis pioneered the idealization and im-plementation of this important Food Security (SA) access policy were interviewed. Most males (71%). The price was the most reported reason (72.7%) for eating meals in the RPs, being determined by the greatest number of social needs (OR: 1.15; 95% CI: 1.05-1.25); the highest level of education: high school (OR: 1.41; 95% CI: 1.10-1.80) and higher (OR: 1.56; 95% CI: 1.12-2.18), in relation to basic education; and by the condition of IAN (OR: 1.52; 95% CI: 1.15-2.02). The second most reported reason was the offer of healthy meals (40.4%), followed by location (39.3%). Good service was the least reported reason (15.0%). This study found that the reasons that influenced individuals to attend RPs are in line with the proposal of this relevant public policy:: expansion of the offer of healthy meals, marketed at af-fordable prices in regions with high traffic and low income population flow.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
El objetivo de este estudio fue analizar los aspectos socioeconómicos asociados a las razones por las que las personas acuden a los Restaurantes Populares (RP) Se preguntó a los participantes, a través de entrevistas presenciales, sobre las razones que los llevaron a comer en estos establecimientos. Las respuestas se clasificaron en: precio, comida saludable, ubicación, higiene / limpieza y buen servicio. Además, se recabó información sobre sexo, grupo de edad, ocupación, condición del hogar de (in) seguridad alimentaria, educación, clase socioeconómica y principales necesidades sociales. Se entre-vistó a 1.649 asistentes de relaciones públicas de una metrópoli brasileña que fueron pioneros en la idealización e implementación de esta importante política de acceso de Seguridad Alimentaria (SA). La mayoría de los hombres (71%). El precio fue el motivo más reportado (72,7%) para ingerir comidas en los PR, siendo determinado por el mayor número de necesidades sociales (OR: 1,15; IC 95%: 1,05-1,25); el nivel más alto de educación: escuela secundaria (OR: 1,41; IC del 95%: 1,10-1,80) y superior (OR: 1,56; IC del 95%: 1,12-2,18), en relación con la educación básica; y por la condición de IAN (OR: 1,52; IC del 95%: 1,15-2,02). La segunda razón más reportada fue la oferta de comidas saludables (40,4%), seguida de la ubicación (39,3%). El buen servicio fue el motivo menos informado (15,0%). En este estudio se encontró que las razones que influyeron en que las personas asistieran a los PR están en línea con la propuesta de esta política pública relevante: ampliación de la oferta de comidas salu-dables, comercializadas a precios asequibles en regiones con alto tráfico y flujo de población de bajos ingresos.
Keywords in Portuguese
Alimentação ColetivaSegurança Alimentar
Fatores Socioeconômicos
Restaurante Popular
Keywords in Spanish
Alimentación ColectivaAbastecimiento de Alimentos
Factores Socioeconómicos
Restaurantes
Share