Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68334
TEORIA DA RELATIVIDADE E GPS EM UMA PROPOSTA DIDÁTICA INCLUSIVA
Marques, Thaís Mendonça | Date Issued:
2024
Alternative title
Theory of relativity and GPS in an inclusive teaching proposalAuthor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho, de caráter qualitativo, objetiva apontar ferramentas e recursos didáticos que podem auxiliar professores de física do ensino médio incluírem alunos com deficiência visual, cegos e com baixa visão, em aulas sobre a teoria da relatividade. Neste viés, à luz do referencial teórico de Lev S. Vigotski são apontadas construções de práticas pedagógicas inclusivas. Apesar de os tópicos de física moderna e contemporânea, tais como a teoria da relatividade, serem estimulados por pesquisadores da área de ensino de física/ciências desde a década de 90, a discussão sobre sua inserção no ensino médio ainda é atual. Para tornar o conteúdo mais contextualizado, as aulas tendem a priorizar uma aplicação à uma ferramenta tecnológica sendo, assim, exemplificadas no funcionamento do Sistema de Posicionamento Global (GPS). O percurso metodológico compreendeu o desenvolvimento de um planejamento didático sobre o tema e a confecção de uma maquete tátil-visual sobre GPS, de modo a facilitar e propiciar uma maior interação entre todos os alunos no processo de construção de conhecimentos. A maquete foi confeccionada utilizando uma impressora 3D e, posteriormente, apresentada e validada por dois licenciandos cegos, integrantes de um grupo de estudos do Instituto Oswaldo Cruz, através de uma entrevista semiestruturada. Esta, gravada em áudio e imagem fixa, foi transcrita integralmente e analisada segundo o referencial de Mikhail Bakhtin. Os resultados foram considerados satisfatórios no sentido deste trabalho poder contribuir com metodologias diversificadas tornando o ensino da teoria da relatividade mais contextualizado, acessível e inclusivo.
Abstract
This work, of a qualitative nature, aims to indicate tools and teaching resources that can help high school physics teachers include students with visual impairment (blinds and low vision students) in the theory of relativity classes. In this context, in the light of Lev S. Vigotski’s theoretical reference, constructions of inclusive pedagogical practices are pointed out. Despite topics of modern and contemporary physics, such as theory of relativity, have been stimulated by researchers in the physics/sciences teaching field since the 1990s, the discussion about their inclusion in high school is still current. To make the content more contextualized, the lessons tend to prioritize an application over a technology tool being, thus, exemplified in the functioning of the Global Positioning System (GPS). The methodological course included the development of a didactic planning on the subject and the creation of a visual tactile model on the GPS to facilitate and provide a better interaction among all students in the process of building knowledge. The model was made on a 3D printer and subsequently presented and validated by two blind graduate students, members of a group of studies at the Oswaldo Cruz Institute, through a semi-structured interview. This interview, recorded in audio and fixed image, was completely transcribed and analyzed according to Mikhail Bakhtin's reference. The results were considered satisfactory in order to contribute to diversified methodologies making the teaching of the theory of relativity more contextualized, accessible and inclusive.
Share