Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68362
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1235]
Metadata
Show full item record
EXPERIÊNCIAS EDUCATIVAS E PRÁTICAS PROFISSIONAIS: TRILHAS E CAMINHADAS NA FORMAÇÃO PARA A EDUCAÇÃO MUSEAL
Alternative title
Educational experiences and professional practices: trails and walks in training for museum educationAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo apresenta uma análise referente às experiências educativas e práticas profissionais de mediadores em uma instituição museológica. Trata-se do resultado de um estudo qualitativo em que os dados foram produzidos a partir de questionário aplicado entre educadores com diferentes vínculos profissionais com o Museu da Vida Fiocruz (MVF). A pesquisa intencionou conhecer aspectos como o perfil, formação e experiências a partir do cotidiano da mediação. A indagação central da investigação buscou saber em que medida as experiências profissionais em espaços educativos, antes de ingressarem no MVF, teriam garantido a inserção desses educadores em processos de formação sistemática para a atuação na educação museal. O texto dialoga com a literatura ao tratar das práticas educativas de formação no contexto museal, apontando diferentes estratégias e iniciativas nesse campo. Apresenta o contexto institucional do Museu da Vida para focar nas correlações possíveis entre formação, percursos biográficos e atuação na educação museal. Embora diante de contornos singulares, a investigação carrega o mérito de, ao olhar uma realidade particular, constituir-se em uma plataforma para pensar outras experiências e o próprio campo da educação museal no Brasil.
Abstract
The purpose of this text is to present an analysis of the educational experiences and professional practices of mediators at a museum institution. It presents the result of a qualitative study in which data were produced from a questionnaire applied to the Museum educators at the Museum of Life Fiocruz (MVF). The research sought to know aspects such as the profile, training and experiences from the daily life of mediation in the MVF. The central question of the investigation sought to know to what extent professional experiences in educational Spaces, before joining the MVF, would have guaranteed the inclusion of these educators in training processes to work in museum education. The article dialogues with the literature when dealing with the educational practices of formation in the museum context, pointing out different strategies and initiatives in this field. It presents the institutional context of the Museum of Life in order to focus on the possible correlations between training, biographical paths and action in mediation. Although it is a unique experience, the investigation carries the merit of, when looking at a particular reality, constituting a platform to think about other experiences and the field of museum education in Brazil.
Share