Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/68367
DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA E EDUCAÇÃO: AS FRENTES PEDAGÓGICAS DO POTENCIAL BIÓTICO.
Educação
Ensino de Ciências
Plataformas Digitais
Educomunicação
Education
Science Education
Science popularization
Digital Platforms
Alternative title
Scientific Communication and Education: The Pedagogical Fronts of Potencial Biótico.Affilliation
Potencial Biótico. Contagem, MG, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal da Paraiba. João Pessoa, PB, Brasil
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Rene Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil
Universidade Federal da Paraiba. João Pessoa, PB, Brasil
Abstract in Portuguese
Potencial Biótico é uma iniciativa de divulgação científica que busca auxiliar o professor dentro de sala de aula. Nós promovemos materiais acessíveis a professores para que eles tenham aulas cada vez mais contextualizadas, lúdicas e criativas. Nesse relato de experiência, buscamos apresentar algumas das nossas frentes pedagógicas com o intuito de fomentar o desenvolvimento de professores e divulgadores científicos ressaltando a ponte entre a ciência e a educação, aliado aos conceitos da educomunicação e seus efeitos na construção do conhecimento. Algumas das atividades descritas nesse artigo foram: i) seções de “uso para professor em sala de aula” em nossas publicações (blog e demais redes sociais); ii) a organização do nosso evento anual de DC Educa; iii) materiais para uso de professores de ciências; iv) publicação de textos dos alunos via disciplinas da Universidade Federal de Minas Gerais. Para isso, relatamos a estrutura de cada uma delas bem como alguns resultados alcançados até então. Acreditamos que iniciativas que unem e discutem o importante papel dessas duas temáticas são uma forma de potencializar a capacidade transformadora da educação por meio da divulgação científica.
Abstract
Potencial Biótico is a scientific communication initiative that aims to assist teachers in the classroom. We promote accessible materials for teachers to create increasingly contextualized, playful, and creative lessons. In this experiential account, we aim to introduce some of our pedagogical approaches in order to foster the growth of teachers and science communicators, emphasizing the connection between science and education, coupled with the concepts of educommunication and their impact on knowledge construction. Some of the activities described in this article include: i) sections for ‘classroom use by teachers’ in our publications (blog and other social media platforms); ii) the organization of our annual event, DC Educa; iii) materials for science teachers’ use; iv) publication of students’ texts through courses at the Federal University of Minas Gerais. We discuss the structure of each of these initiatives as well as some of the results achieved thus far. We believe that initiatives that unite and explore the important role of these two themes are a way to enhance the transformative capacity of education through scientific communication.
Keywords in Portuguese
Divulgação CientíficaEducação
Ensino de Ciências
Plataformas Digitais
Educomunicação
Keywords
Scientific CommunicationEducation
Science Education
Science popularization
Digital Platforms
Share