Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/6953
A CONSTRUÇÃO DE UMA ESTRATÉGIA DIDÁTICA PARA A UTILIZAÇÃO DAS CARTILHAS "OS CAMINHOS DA ESQUISTOSSOMOSE" EM ESCOLAS PÚBLICAS DE ENSINO FUNDAMENTAL, NO MUNICÍPIO DE BARRA MANSA/RJ.
Silva, Madalena de Mello e | Date Issued:
2012
Alternative title
The construction of a teaching strategy with the use of primers "The Paths of Schistosomiasis" at elementary public schools in the city of Barra Mansa / RJ.Author
Advisor
Comittee Member
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A esquistossomose está entre as parasitoses de maior importância no Brasil devido à alta
morbidade e mortalidade em algumas regiões. Em função disso, o estudo, inserido no campo
da Educação em Saúde, teve como objetivo principal construir uma estratégia didática para a utilização das cartilhas da série “Os Caminhos da Esquistossomose”, desenvolvidas por um grupo de pesquisadores do Instituto René Rachou (Fiocruz/MG), para a utilização, por mediação docente, em escolas públicas de Ensino Fundamental, visando a inserção e exploração de materiais educativos no processo de ensino e aprendizagem no espaço escolar
pelos docentes. A pesquisa foi realizada com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental em
duas escolas públicas do município de Barra Mansa. Foi realizada uma pesquisa descritiva, com abordagem qualitativa, tendo como instrumentos de coleta de dados, entrevistas (individuais e grupo focal), questionários, e formulários para a observação. Os resultados
obtidos indicaram que a utilização da estratégia desenvolvida, facilitou o ensino e a aprendizagem sobre a esquistossomose, além de possibilitar a disseminação do conhecimento nesse campo.
Abstract
Schistosomiasis is among the most important parasitic diseases in Brazil due to the high
morbidity and mortality in some regions. As a result, this study, which entered the field of Health Education, has as main goal to build a teaching strategy for the use of booklets in the series "The Paths of Schistosomiasis", developed by a group of researchers from the René
Rachou Institute (Fiocruz / MG), in order to be used by teachers at public schools in
elementary education, aiming at the integration and exploration of educational materials in the teaching and learning process at schools by teachers. The survey was conducted with students at 9th grade groups from elementary school in two public schools in the city of Barra Mansa.
We performed a descriptive study with qualitative approach. The instruments of data collect were interviews (individual and focus group), questionnaires and observation. The results
indicated that the use of the developed strategy, facilitated teaching and learning on schistosomiasis, besides, it also allowed the dissemination of the knowledge in this field.
Share