Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69562
CURRÍCULO E APRENDIZAGENS: O PERFIL DAS ESCOLAS TÉCNICAS DO SISTEMA ÚNICO DE SAÚDE EM SÃO PAULO
Escolas técnicas do SUS
Currículo
Formação profissional
SUS
SHS technical schools
Curriculum
Professional qualification
SHS
Alternative title
Curriculum and learning: the profile of the single health system’s technical schools in São PauloAffilliation
Instituto de Saúde de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil / Secretaria de Estado da Saúde de São Paulo. Programa de Pós-Graduação. São Paulo, SP, Brasil.
Instituto de Saúde de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Instituto de Saúde de São Paulo. São Paulo, SP, Brasil / Universidade de São Paulo. Faculdade de Saúde Pública. São Paulo, SP, Brasil.
Abstract in Portuguese
Para alcançar o perfil profissional esperado com a formação de nível técnico em saúde, é necessário o desenvolvimento de aprendizagens de naturezas distintas, neste artigo denominadas como pertencentes s dimensões conceitual, técnica, ética e política. No Brasil, esta formação tem sido realizada em grande parte pelas Escolas Técnicas do Sistema Único de Saúde (ETSUS). Com o pressuposto de que existe uma orientação majoritária dessa formação pela dimensão técnica, em detrimento das demais, empreendeu-se um estudo para analisar os currículos desenvolvidos nas ETSUS no sentido de identificar 'ênfases' e 'reduções' nos currículos dessas escolas. O estudo foi realizado no estado de São Paulo, tomando por base a análise dos projetos político-pedagógicos das escolas e a realização de entrevista com seus diretores e professores. Não foi validado o pressuposto inicial, pelo menos parcialmente, uma vez que se evidenciou a intenção por uma formação que enfatizasse as aprendizagens das dimensões éticas e políticas, bem como uma severa crítica ao denominado modelo tradicional de educação, centrado no treinamento prático, substituído por um forte caráter não-diretivo do processo ensino-aprendizagem. Apontou também, entretanto, uma grande redução das dimensões conceituais e técnicas, o que pode estar comprometendo a proposta de qualificação profissional para o SUS.
Abstract
To achieve the professional profile that is
expected from technical-level health qualifications, it
is necessary to develop learning of distinct natures,
denominated herein as belonging to the conceptual,
technical, ethical, and political realms. In Brazil, such
qualifications have been provided largely by the Single Health System’s Technical Schools (SHSTS). Based
on the assumption that these qualifications are largely guided by the technical dimension, to the detriment of the other ones, a study was carried out to
analyze the curricula developed at the SHSTS aiming
at identifying ‘emphases’ and ‘reduction’ in these
schools’ curricula. The study was carried out in the
state of São Paulo and was based on the analysis of the
schools’ political and pedagogical projects and on interviews done with their directors and professors.
The initial assumption was not validated, at least in
part, since it was noticed that there was the intention
to seek qualifications that highlighted ethical and political learning, in addition to a severe criticism of the
so-called traditional education model that centers on
practical training, replaced by a strong non-directive
character in the teaching-learning process. The study
also pointed, however, to a major reduction in the
conceptual and technical dimensions, something that
may be compromising the professional qualification
proposal for the Single Health System.
Keywords in Portuguese
Formação técnica em saúdeEscolas técnicas do SUS
Currículo
Formação profissional
SUS
Keywords
Technical qualifications in healthSHS technical schools
Curriculum
Professional qualification
SHS
Share