Author | Neves, Flávia Branco Cerqueira Serra | |
Author | Bôaventura, Camila Silva | |
Author | Bitencourt, Almir Galvão Vieira | |
Author | Athanazio, Daniel Abensur | |
Author | Reis, Mitermayer Galvão dos | |
Author | Bôaventura, Camila Silva | pt_BR |
Access date | 2014-04-25T12:08:51Z | |
Available date | 2014-04-25T12:08:51Z | |
Document date | 2008 | |
Citation | NEVES, F. B. C. S. et al. Impacto da introdução de mídia eletrônica num curso de patologia geral / Impact of the introduction of electronic media in a general pathology course. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 32, n. 4, p. 431-436, 2008. | pt_BR |
ISSN | 0100-5502 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/7537 | |
Abstract in Portuguese | Objetivo: Avaliar modificações implementadas recentemente num curso de Patologia Geral (PG), com
vistas a incentivar a auto-instrução dos alunos por meio de recursos eletrônicos. Metodologia: Estudantes
do curso de PG da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública foram solicitados a preencher um
questionário sobre modificações implementadas na disciplina, entre elas a utilização de um CD-ROM
elaborado e distribuído pela disciplina. Resultados: Foram avaliados 288 estudantes. A importância média
dada ao CD-ROM foi de 8,45 ± 1,79, numa escala de 0 a 10, sendo esta a principal fonte de estudo
utilizada por 97,2% dos estudantes para a prova prática. Os alunos que estudaram pelo CD apresentaram
menor freqüência de notas baixas – consideradas inferiores a 6,0 (39,9% x 87,5%, P = 0,010) – e
referiram conseguir identificar os processos gerais com maior freqüência (99,3% x 87,5%, P = 0,012)
em relação aos que não utilizaram este método. 95,8% dos alunos acharam que o curso melhorou sua
capacidade de reconhecer tecidos e órgãos ao microscópio. Conclusões: O CD-ROM utilizado oferece
recursos que podem facilitar o processo ensino-aprendizagem, representando uma alternativa para o
ensino integrado de PG. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Associação Brasileira de Educação Médica | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Patologia | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação Médica | pt_BR |
Subject in Portuguese | Modelos Educacionais | pt_BR |
Title | Impacto da introdução de mídia eletrônica num curso de patologia geral / Impact of the introduction of electronic media in a general pathology course | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | Aim: To evaluate the modifications implemented in a General Pathology (GP) course, seeking to motivate
self-instruction of the students through electronic resources. Methods: Students of the Escola Bahiana de
Medicina e Saúde Pública were requested to answer a questionnaire in order to evaluate the modifications
implemented in this discipline, specially the use of a CD-ROM elaborated and distributed in the course.
Results: 288 students participated in the study. The mean importance given to the CD-ROM was of 8.45
± 1.79, in a scale from 0 to 10. It was also the main study source for the practical evaluation, used by
97.2% of the students. The students who used the CD-ROM got low scores - considered inferior to 6.0
(39.9% x 87.5%, P = 0.010) - less frequently, and reported to be able of identifying the general pathologic
processes more frequently (99.3% x 87.5%, P = 0.012) than the students that did not use this method.
95.8% of the students thought that the course improved their capacity to recognize tissues or organs under
the microscope. Conclusions: The CD-ROM offers resources that can facilitate the teaching-learning
process, representing an alternative for the integrated teaching of GP. | pt_BR |
Affilliation | Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador, BA, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador, BA, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública. Salvador, BA, Brasil / Universidade Federal da Bahia. Salvador, BA, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas Gonçalo Moniz. Salvador, BA, Brasil | pt_BR |
Subject | Pathology | pt_BR |
Subject | Medical Education | pt_BR |
Subject | Educational Models. | pt_BR |
DeCS | Modelos Educacionais | pt_BR |
DeCS | Educação Médica | pt_BR |
DeCS | Patologia | pt_BR |
DeCS | Tecnologia Educacional | pt_BR |
DeCS | Humanos | pt_BR |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |