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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2527
GOVERNO ELETRÔNICO E SOCIEDADE NO DATASUS: UM ESTUDO DE CASO DO SERVIÇO FALE CONOSCO
Sistema Único de Saúde
Governo
Estado
Sociedades
Direitos Humanos
Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde/utilizaçäo
Participação Comunitária
Tecnologia da Informação
Magalhães, Selma Valéria Morais | Date Issued:
2009
Alternative title
Electronic government and society in DATASUS: a case study of service Contact UsAdvisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A proposta da Política Nacional de Informação e Informática em Saúde – PNIIS - no Brasil,
em discussão desde 2003, apresenta entre seus objetivos, o de apoiar a disseminação de
informação em saúde para a população, utilizando diferentes linguagens, mídias e veículos
de comunicação, alcançando públicos específicos e facilitando o controle social em saúde.
No que se refere à participação da sociedade na gestão do Sistema Único de Saúde -SUS, o
Brasil conta igualmente com uma Política Nacional de Gestão Estratégica e Participativa -
PNGP, debatida e aprovada no colegiado do Ministério da Saúde, no Conselho Nacional de
Saúde, e pactuada na Comissão Intergestores Tripartite em 2007.
A intersecção dessas políticas aborda pontos comuns e relevantes em relação à importância
das tecnologias de informação e informática para a participação social.
Considerando-se esse contexto, esta dissertação - tomando como referência a literatura que
aborda o Governo Eletrônico na sociedade da informação - realiza estudo de caso sobre a
demanda da sociedade por informações em saúde dirigida ao DATASUS através do uso do
serviço ‘Fale Conosco’, com o objetivo de realizar exercício metodológico para posterior
aprofundamento. O serviço ‘Fale Conosco’ é um canal de comunicação por e-mail, em duas
vias, que caracteriza o estágio atual de Governo Eletrônico na maioria dos países em
desenvolvimento.
O estudo de caso, adotando análise de conteúdo como abordagem metodológica, traça o
perfil temático da demanda encaminhada ao DATASUS e discute limites e possibilidades
do serviço ‘Fale Conosco’ como forma adotada de serviços do governo aos indivíduos, e
que pode contribuir para o desenvolvimento de proposições mais resolutivas e sintonizadas
com necessidades de saúde vistas a partir da perspectiva do cidadão.
Abstract
The objectives of the proposal for a National Policy for Health Information and Information
Technology (PNIIS), under discussion in Brazil since 2003, include support for
disseminating health information among the population, using different forms of languages,
media, and communication channels, reaching specific audiences, and facilitating social
control in health.
In relation to society’s participation in the management of the Unified National Health
System (SUS), Brazil also has a National Policy for Strategic and Participatory
Management (PNGP), discussed and approved by the collegiate body of the Ministry of
Health and in the National Health Council and agreed to under the Tripartite
Intergovernmental Commission (CIT) in 2007.
The intersection between these policies features some common relevant issues pertaining to
the importance of information and information technology policies for social participation.
Considering this context, the current thesis takes as its reference the literature on egovernment within the information society to conduct a case study on society’s demand for
health information from the National Health System’s Health Information Department
(DATASUS) through its Fale Conosco (“Contact Us”) webpage link, with the aim of
conducting a methodological exercise for subsequent in-depth elaboration. “Contact Us” is
a two-way e-mail communications channel, typical of the current stage of e-government in
most developing countries.
This case study, using content analysis as its methodological approach, traces the thematic
profile of the requests for information submitted to DATASUS and discusses the limits and
possibilities of “Contact Us” as the service format provided to individuals by government,
and which can contribute to the development of more effective proposals, more attuned to
health needs from the citizen’s perspective.
DeCS
Sistemas de InformaçãoSistema Único de Saúde
Governo
Estado
Sociedades
Direitos Humanos
Garantia da Qualidade dos Cuidados de Saúde/utilizaçäo
Participação Comunitária
Tecnologia da Informação
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