Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/42267
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- COC - Artigos de Periódicos [1097]
Metadata
Show full item record
PURSUING GENDER EQUALITY IN ASTRONOMY IN BASIC EDUCATION: THE CASE OF THE PROJECT “GIRLS IN THE MUSEUM OF ASTRONOMY AND RELATED SCIENCES”
Educação Básica
Gênero e Ciência
Igualdade de Gênero
Museus de Ciência
Ensino Fundamental e Médio
Ciência, Tecnologia e Sociedade
Igualdade de Gênero
Exposições Científicas
Museus
Author
Affilliation
Museu de Astronomia e Ciências Afins. Coordenação de Educação em Ciências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu de Astronomia e Ciências Afins. Coordenação de Educação em Ciências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu de Astronomia e Ciências Afins. Coordenação de Educação em Ciências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Museu de Astronomia e Ciências Afins. Coordenação de Educação em Ciências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Museu da Vida. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Museu de Astronomia e Ciências Afins. Coordenação de Educação em Ciências. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract
It is well known that the number of women in scientific careers is significantly lower than the number of men, especially in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM) areas. Considering that science should be used for the benefit of all, by excluding women from the production process of scientific knowledge, we are giving up of 50% of the intellectual capacity to different science fields. Thus, the Museum of Astronomy and Related Sciences, whose mission is to expand society's access to scientific knowledge, promotes the project "Girls in the Museum", aimed at the continuous education of seven high-school female students in topics of astronomy with the goal of stimulating them into liking science. Concurrently with the project, interviews were conducted to evaluate the initiative according to the participants' perspectives, as well as to understand their perceptions about science prior and after six months of the project. We found that the participants were satisfied with the format and content of the project, comprised of theoretical talks and practical workshops. The resulting discourses show that they now view science as something closer to their lives and are more confident to promote scientific discussions. These results show the importance of providing young females with role models they can look up, especially at the age when they are about to make decisions concerning their future career.
Keywords in Portuguese
AstronomiaEducação Básica
Gênero e Ciência
Igualdade de Gênero
Museus de Ciência
DeCS
AstronomiaEnsino Fundamental e Médio
Ciência, Tecnologia e Sociedade
Igualdade de Gênero
Exposições Científicas
Museus
Share