Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16344
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12291]
Metadata
Show full item record
CORPO E GÊNERO: CONCEPÇÕES DE JOVENS SOBRE A INICIAÇÃO SEXUAL E PREVENÇÃO NO ENSINO DE DOENÇAS SEXUALMENTE TRANSMISSÍVEIS
Alternative title
Body and gender: conceptions of young on sexual initiation and prevention in education of sexually transmitted diseasesAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. PGEBS. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A adolescência, uma etapa fundamental do desenvolvimento infanto-juvenil pela qual
passam os escolares, é caracterizada como um momento de transição, onde ocorrem
mudanças de atitudes, questionamentos, opiniões e a passagem à sexualidade com o
parceiro. Nesta fase, o corpo torna-se carregado de conotações ligados à apresentação e
aos cuidados de si, sendo interpretado de formas bastante específicas pelas diferentes
sociedades e grupos sociais. O estudo busca compreender as concepções de jovens
escolares entre 17 e 20 anos de uma turma de 2º ano do ensino médio de uma Escola
Estadual da Região Metropolitana do RJ acerca da iniciação sexual e da prevenção das
DSTs. Os resultados apontam concepções distintas de gênero quanto às decisões
voltadas à iniciação sexual, bem como os cuidados relativos com o corpo frente ao
reconhecimento dos sinais corporais e às atitudes de prevenção às DSTs.
Abstract
Adolescence, a fundamental step in the development of children and youth which they
pass by the school, is characterized as a time of transition, where there are changes in
attitudes, questions, opinions and the passage of sexuality with their partner. At this
stage the body becomes charged with connotations related to the presentation and care
of itself, be interpreted in very specific ways by different societies and social groups.
The study seeks to understand the concepts of school youths between 17 and 20 years
for a class of 2nd year of high school in a State School in the Metropolitan Region of
Rio de Janeiro sexual initiation and prevention of STDs. The results suggest different
conceptions of gender with regard to decisions aimed at sexual initiation as well as care
for the body forward with the recognition of bodily signs and attitudes of preventing
STIs.
Share