Author | Vasconcellos, Marcelo Simão de | |
Author | Carvalho, Flávia Garcia de | |
Author | Monteiro, Juan Puppin | |
Access date | 2017-01-26T18:14:00Z | |
Available date | 2017-01-26T18:14:00Z | |
Document date | 2016 | |
Citation | VASCONCELLOS, Marcelo Simão de; CARVALHO, Flávia Garcia de; MONTEIRO, Juan Puppin. “Jogo do acesso aberto”: desenvolvendo um newsgame para a comunicação e saúde. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 10, n. 1, p. 1-12, jan./mar. 2016. | en_US |
ISSN | 1981-6278 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16947 | |
Abstract in Portuguese | O acesso aberto é importante para a pesquisa científica, mas também tem impacto na saúde. Sua adoção envolve aspectos ideológicos e é necessário conscientizar tanto pesquisadores quanto a população da sua importância. Porém, para o público leigo, a questão do acesso aberto pode parecer pouco tangível. Por isso, é válida a busca de novas abordagens a fim de ilustrar a relevância do acesso aberto e como exatamente ele impacta a vida de todos. A experiência relatada neste artigo envolveu o desenvolvimento de um jogo digital como forma de conscientizar o público da importância do acesso aberto. Apresentamos aqui uma contextualização do tema do jogo, uma discussão sobre o uso de jogos para informação e conscientização, chamados de newsgames, e descrevemos as diversas etapas do desenvolvimento do jogo em questão. Concluímos apontando alguns elementos aprendidos com esse processo. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Acesso Aberto | en_US |
Subject in Portuguese | Jogo digital | en_US |
Subject in Portuguese | Newsgame | en_US |
Subject in Portuguese | Serious game | en_US |
Subject in Portuguese | Game design | en_US |
Subject in Portuguese | Comunicação e saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Jogos de vídeo | en_US |
Title | “Jogo do acesso aberto”: desenvolvendo um newsgame para a comunicação e saúde | en_US |
Alternative title | “Open Access: The Game”: developing a newsgame for health communication | en_US |
Alternative title | “Juego del acceso abierto”: el desarrollo de un newsgame para la comunicación y salud | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.29397/reciis.v10i1.1073 | |
Abstract | Open access is important to scientific research, but also has an impact on health. Its adoption involves ideological aspects and it is necessary to educate both researchers and the public about its importance. But for the general public the open access may seem little tangible. So it is valid to search for new approaches to illustrate the relevance of open access and how exactly it impacts on everyone’s life. The experiment reported in this article involved the development of a digital game as a means to become the general public aware of the importance of open access. Here we present a contextualization of the game’s theme, a discussion about the use of games for information and awareness, called newsgames, and describe the different stages of the development of the game we have created. We conclude describing some elements learned from this process. | en_US |
xmlui.metadata.dc.description.abstractes | El acceso abierto es importante para la investigación científica, sino que también tiene un impacto en la salud. Su adopción implica aspectos ideológicos y es necesario enseñar su importancia a los investigadores y el público. Pero para el gran público el tema del acceso abierto puede parecer poco tangible. Por lo tanto, es válida la búsqueda de nuevos enfoques para ilustrar la relevancia del acceso abierto y exactamente cómo impacta la vida de todos. El experimento presentado en este artículo incluyó el desarrollo de un juego digital como una forma de concienciar el público de la importancia del acceso abierto. Aquí presentamos una contextualización del tema del juego, una discusión sobre el uso de los juegos para la información y el conocimiento, llamados newsgames, y describimos las distintas etapas del desarrollo del juego que hemos creado. La conclusión presenta elementos observados en el proceso. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Subject | Open access | en_US |
Subject | Digital game | en_US |
Subject | Newsgame | en_US |
Subject | Serious game | en_US |
Subject | Game design | en_US |
Subject | Communication and health | en_US |
Subject | Video games | en_US |
Subject in Spanish | Acceso abierto | en_US |
Subject in Spanish | Juego digital | en_US |
Subject in Spanish | Newsgame | en_US |
Subject in Spanish | Serious game | en_US |
Subject in Spanish | Game design | en_US |
Subject in Spanish | Comunicación y salud | en_US |
Subject in Spanish | Juegos de video | en_US |
e-ISSN | 1981-6278 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 10 Redução das desigualdades | |