Author | Alvarez, Denise | |
Access date | 2017-01-30T10:13:51Z | |
Available date | 2017-01-30T10:13:51Z | |
Document date | 2010 | |
Citation | ALVAREZ, Denise. A comunicação no trabalho dos professores e pesquisadores: um estudo da atividade dos físicos. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 22-32, jun. 2010. | en_US |
ISSN | 1981-6278 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17407 | |
Abstract in Portuguese | Essas reflexões são fruto de um estudo sobre a atividade de trabalho de professores e pesquisadores de uma universidade pública brasileira. Nele, o trabalho acadêmico docente foi analisado em suas formas organizacionais à luz das abordagens da ergonomia da atividade, da sociologia da ciência e da psicodinâmica do trabalho, numa perspectiva ergológica. Focou-se um instituto de ciência básica - o Instituto de Física – para tentar entender como trabalham os profissionais de ensino e pesquisa. O texto apresenta alguns aspectos da atividade dos professores/pesquisadores e os fatores relacionados à comunicação presentes no fazer científico acadêmico apontando sua complexidade. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Comunicação científica | en_US |
Subject in Portuguese | Redes de trabalho | en_US |
Subject in Portuguese | Produção acadêmica | en_US |
Subject in Portuguese | Usos de si | en_US |
Subject in Portuguese | Organização do trabalho cientifico | en_US |
Title | A comunicação no trabalho dos professores e pesquisadores: um estudo da atividade dos físicos | en_US |
Alternative title | Communication in the work of professors and researchers: a study on physicists’ activities | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.3395/reciis.v4i2.312pt | |
Abstract | The reflections in thist article result from a study on the work activities of professors and researchers in a Brazilian public university. The study analyzed how the academic teaching is organized from an ergological perspective, considering the approaches found in activity-centered ergonomics, sociology of science, psychodynamics of work. A basic science institute (the Physics Institute, henceforth referred as PI) was chosen as the scenario for the analysis of the work dynamics of professors and researchers. The article describes some aspects of professors’/researchers’ activities and communication-related factors found in the scientific-academic activity and draws attention to their complexity. | en_US |
Affilliation | Universidade Federal Fluminense. Centro de Tecnologia. Escola de Engenharia. Niterói, RJ, Brasil. | |
Subject | Scientific communication | en_US |
Subject | Work networks | en_US |
Subject | Academic production | en_US |
Subject | Uses of oneself | en_US |
Subject | Organization of scientific work | en_US |
e-ISSN | 1981-6278 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 08 Trabalho decente e crescimento econômico | |