Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17496
ALFABETIZAÇÃO EM INFORMAÇÃO PARA A CAPACITAÇÃO DO AGENTE COMUNITÁRIO DE SAÚDE NO BRASIL: PROPOSTA DE MEDIAÇÃO BASEADA NO MODELO EXTENSIVO E COLABORATIVO
Alfabetização em informação
Mediação
Objetos de aprendizagem
Agentes comunitários de saúde
Information literacy
Mediation
Subjects of learning
Community health agents
Alternative title
Information literacy for community health agent training in Brazil: a proposal for mediation based on the extensive and collaborative modelsAffilliation
Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Universidade de Brasília. Brasília, DF, Brasil.
Abstract in Portuguese
Apresenta-se, neste artigo, uma metodologia amparada no modelo de comunicação extensiva (SIMEÃO, 2006) e Alfin, sigla que é divulgada pela Unesco para conceituar o processo de alfabetização em informação (information literacy), numa pesquisa aplicada ao contexto da comunicação da informação em saúde no Brasil. O trabalho avalia a mediação dos Agentes Comunitários de Saúde em sua atuação no Sistema Único de Saúde (SUS) brasileiro por meio do desenvolvimento de oficinas de capacitação em Alfin. Ao testar a aplicabilidade da proposta em um espaço de atuação profissional mais aberto, com relações de comunicação informais, o grupo de pesquisa observa o Agente Comunitário de Saúde (ACS), profissional de base e principal mediador no Programa Saúde da Família, e sua ação como comunicador. A hipótese se fundamenta na seguinte proposição: uma vez capacitados por especialistas das áreas de tecnologia, informação e comunicação, os ACS poderão atuar como mediadores com uma visão mais ampla em termos comunicacionais. O estudo pretende, também, identificar as fontes de informação utilizadas pelos ACS e as perspectivas de ampliação dessas fontes, depois da capacitação com as oficinas de Alfin. Os conteúdos produzidos nas oficinas também serão objetos de estudo e de discussões teóricas e metodológicas, contribuindo para ampliar a proposta do modelo de comunicação extensiva.
Abstract
This article presents methodology based on the extensive communication model (SIMEÃO, 2006) and Alfin, an acronym published by Unesco to offer a concept for the process of information literacy acquisition (information literacy), in research applied to the communication context of information on health in Brazil. This paper assesses the mediation of Community Health Agents (ACS) in their work in the Brazilian Unified Health System (SUS) through the development of Alfin training workshops. In testing whether the proposal is applicable in a professional workspace which is more open, with more informal communication relationships, the research group observes the Community Health Agent (ACS), a supporting professional and the main mediator in the Family Health Care Program, and his/her performance as a communicator. The hypothesis is based on the following proposition: once trained by specialists in the fields of technology, information and communication, the ACS will be able to act as mediators with a broader view in terms of communication. The study also aims to identify the sources of information used by the ACS and the perspectives of expanding such sources after training in the Alfin workshops. The content produced in the workshops will also be a subject of study and of theory and methodology discussions; this contributes to broadening the proposition of the extensive communication model.
Keywords in Portuguese
Comunicação extensivaAlfabetização em informação
Mediação
Objetos de aprendizagem
Agentes comunitários de saúde
Keywords
Extensive communicationInformation literacy
Mediation
Subjects of learning
Community health agents
Share