Author | Wheeler, Steven | |
Author | Boulos, Maged Kamel | |
Access date | 2017-01-30T11:59:24Z | |
Available date | 2017-01-30T11:59:24Z | |
Document date | 2007 | |
Citation | WHEELER, Steven; BOULOS, Maged Kamel. A cultura colaborativa e a criatividade destrutiva da web 2.0: aplicativos para o ensino da medicina. RECIIS - Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 27-34, jan./jun. 2007. | en_US |
ISSN | 1981-6278 | |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17594 | |
Abstract in Portuguese | Examinamos o recente crescimento do software1 interativo (Web 2.0), seu primeiro impacto no ensino, e apresentamos uma análise de algumas pesquisas, conduzidas nos últimos tempos, que avaliam suas aplicações pedagógicas. Salientamos a tendência dos estudantes a serem criativos e destrutivos ao utilizarem softwares interativos, particularmente wikis2, web logs (blogs3) e outros ambientes de rede baseados em textos. As atividades dos estudantes nesses ambientes de softwares interativos podem causar tensão e conflito, e as reações variam mas, em geral, os resultados têm sido positivos. Alguns exemplos do ensino da medicina são analisados, oferecendo ao leitor exemplos da utilização de softwares interativos que têm sido usados em contextos do ensino de medicina clínica. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Cientifica e Tecnológica em Saúde. | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Software Interativo | en_US |
Subject in Portuguese | Web 2.0 | en_US |
Subject in Portuguese | Espaços Wiki | en_US |
Subject in Portuguese | Conteúdo Colaborativo | en_US |
Subject in Portuguese | Blogs | en_US |
Title | A cultura colaborativa e a criatividade destrutiva da web 2.0: aplicativos para o ensino da medicina | en_US |
Alternative title | Mashing, burning, mixing
and the destructive creativity of Web 2.0:
applications for medical education | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.3395/reciis.v1i1.49en | |
Abstract | We examine the recent growth of social software (Web 2.0) and its initial impact on education, and offer a review of some of the recent research conducted in the evaluation of its pedagogical applications. We highlight the propensity of students to be both creative and destructive in their use of social software, particularly with wikis, web logs (blogs) and other text based environments. Student activities within these social software environments can cause tension and conflict, and reactions vary, but outcomes have been generally positive. Some medical education examples are reviewed, providing the reader with worked examples of the use of social software in action in clinical education contexts. | en_US |
Affilliation | University of Plymouth. Faculty of Education. Plymouth, United Kingdom. | |
Affilliation | University of Plymouth. Faculty of Health & Social Work. Plymouth, United Kingdom. | |
Subject | Interactive software | en_US |
Subject | Collaborative Learning | en_US |
Subject | Wiki Spaces | en_US |
Subject | Web 2.0 | en_US |
Subject | Blogs | en_US |
e-ISSN | 1981-6278 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |