Author | Albuquerque, Verônica Santos | |
Author | Moreira, Carlos Otávio Fiúza | |
Author | Tanji, Suzelaine | |
Author | Martins, André Vianna | |
Access date | 2017-06-05T19:44:20Z | |
Available date | 2017-06-05T19:44:20Z | |
Document date | 2010 | |
Citation | ALBUQUERQUE, Verônica Santos et al. A narrativa da prática como uma estratégia de construção do conhecimento na formação superior em saúde. Educar em Revista, n. esp. 2, p.191-205, 2010 | pt_BR |
ISSN | 0104-4060 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/19306 | |
Abstract in Portuguese | O artigo apresenta algumas possibilidades de utilização de narrativas da prática como estratégia de construção do conhecimento na formação de profissionais de saúde, tendo como base a experiência de um grupo de professores (tutores) do Curso de Graduação em Enfermagem do Centro Universitário Serra dos Órgãos (UNIFESO Teresópolis, RJ). O núcleo da discussão é a relação entre aprendizagem e experiência, a partir das reflexões
de John Dewey e David Ausubel. Entre os temas discutidos, destacam-se a valorização da experiência prévia dos estudantes, o trabalho em cenários
de prática e a ideia de aprendizagem significativa. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Universidade Federal do Paraná | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação em Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Experiência | pt_BR |
Subject in Portuguese | Aprendizagem Significativa | pt_BR |
Title | A narrativa da prática como estratégia de construção do conhecimento na formação superior em saúde | pt_BR |
Alternative title | Practice reports as a strategy for knowledge construction in health professional graduation courses | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
DOI | 10.1590/S0104-40602010000500011 | |
Abstract | This article presents some possibilities for use of practice reports, as a strategy for knowledge construction on health professionals' formation. It was developed based on a group of teachers (tutors) experiences on the Nursing Graduation Course of UNIFESO (Teresópolis, RJ). The discussion focus is the relation between learning and experience, based on John Dewey and David Ausubel reflections. Among the discussed subjects, we highlighted the valorization of previous experiences brought by students, the work on spaces of professional practice and the concept of meaningful learning. | pt_BR |
Affilliation | Centro Universitário Serra dos Órgãos. Teresópolis, RJ, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública. Rio de Janeiro, RJ, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Centro Universitário Serra dos Órgãos. Teresópolis, RJ, Brasil | pt_BR |
Affilliation | Centro Universitário Serra dos Órgãos. Teresópolis, RJ, Brasil | pt_BR |
Subject | Education | pt_BR |
Subject | Health Education | pt_BR |
Subject | Experience | pt_BR |
Subject | Meaningful Learning | pt_BR |
DeCS | Educação | pt_BR |
DeCS | Educação em Saúde | pt_BR |
e-ISSN | 1984-0411 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |