Author | Santanna, Suze Rosa | |
Author | Hennington, Élida Azevedo | |
Access date | 2019-11-22T14:41:24Z | |
Available date | 2019-11-22T14:41:24Z | |
Document date | 2011 | |
Citation | SANT'ANNA, Suze Rosa; HENNINGTON, Élida Azevedo. Micropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúde. Trabalho, Educação e Saúde, v. 9, supl. 1, p. 223-244, 2011. | pt_BR |
ISSN | 1678-1007 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/37295 | |
Abstract in Portuguese | O presente artigo tem como objetivos discutir o trabalho em saúde e apresentar um dispositivo para a formação de trabalhadores sob a ótica do conceito ampliado de saúde, fundamentado em três principais referenciais teóricos: a démarche ergológica e seu dispositivo dinâmico a três polos deYves Schwartz,
a cartografia da micropolítica do trabalho vivo em ato de Emerson Elias Merhy e a educação popular em
saúde, inspirada em Paulo Freire. Espera-se com este estudo contribuir para a reflexão e a construção de uma estratégia de formação para intensificar a inserção dos estudantes nos cenários de prática que enfatizem a construção compartilhada de conhecimentos e favoreçam especialmente a produção e efetivação de saberes e dos aspectos relacionais que compõem o núcleo tecnológico do cuidado em saúde. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Trabalho em saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Micropolítica do trabalho vivo | pt_BR |
Subject in Portuguese | Ergologia | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação popular | pt_BR |
Subject in Portuguese | Formação em saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Ergoformação | pt_BR |
Title | Micropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúde | pt_BR |
Alternative title | The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers | pt_BR |
Type | Article | pt_BR |
DOI | 10.1590/S1981-77462011000400011 | |
Abstract | This article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Clínica Evandro Chagas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação de Apoio à Escola Técnica. Escola Técnica Estadual de Saúde Herbert Daniel de Souza. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Pesquisa Clínica Evandro Chagas. Rio de Janeiro, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Subject | Health work | pt_BR |
Subject | Micropolitics of living work | pt_BR |
Subject | Ergology | pt_BR |
Subject | Popular education | pt_BR |
Subject | Training in health | pt_BR |
Subject | Ergotraining | pt_BR |
e-ISSN | 1981-7746 | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 08 Trabalho decente e crescimento econômico | |