Author | Schall, Virgínia Torres | pt_BR |
Access date | 2020-01-12T23:17:11Z | |
Available date | 2020-01-12T23:17:11Z | |
Document date | 2001 | |
Citation | SCHALL, Virgínia Torres. A afetividade na educação ambiental e em saúde para crianças. Revista Educação e Ensino, Bragança Paulista, v. 6, n.1, p. 31-38, jan./jun. 2001. | pt_BR |
ISSN | 1413-3962 | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/39144 | |
Abstract in Portuguese | Diversas análises sociohitóricas da educação têm demonstrado a desconsideração da afetividade na infância, sobretudo no âmbito das escolas. A partir dessas evidências e considerando a predominância dos aspectos cognitivos na prática escolar, sugerem-se estratégias de trabalho que favoreçam uma articulação entre a fantasia e a imaginação com a situação cotidiana dos alunos, propiciando a integração dos aspectos afetivos, revalorizados por um professor melhor preparado e atento para o relacionamento em sala de aula. Enfatiza-se o uso da literatura infantil e de jogos, enquanto mobilizadores de afetos e reflexões que podem favorecer o desenvolvimento da auto-estima e responsabilidade para com o próprio corpo, com a saúde, para com os demais e o ambiente, metas fundamentais da educação em uma escola comprometida com a formação da identidade e da cidadania de seus alunos. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Publisher | Centro Universitário Ateneu | pt_BR |
Rights | open access | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação ambiental | pt_BR |
Subject in Portuguese | Educação em saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Afetividade | pt_BR |
Subject in Portuguese | Alunos de ensino fundamental | pt_BR |
Title | A afetividade na educação ambiental e em saúde para crianças | pt_BR |
Alternative title | Affectivity in environmental and health education for school children | en |
Type | Article | pt_BR |
Abstract | Several socio-historical analyses in education have shown the non-consideration of affectivity during childhood, above all ar schools. From such evidences and considering the predominance of the cognitive aspects on school practice, work strategies should be suggestes to enable the articulation between fantasy and imagination with the quotidian situation of the student. Thus, providing the integration of the affection aspects, revalued by a better qualified and attentive professor, for the relationship in the classrooms. The resource of the children's books and games, seen as mobilization factors os affection and reflections, enable the development of self-esteem and responsibility for his own body, health, the other indivivuals and the enviroment. Those are fundamental goals of school education which are committed to the constiution of identity and citizenship of its pupils. | en |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil. | pt_BR |
Subject | Enviromental education | en |
Subject | Health education | en |
Subject | Affectivity | en |
Subject | School aged children | en |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |