Advisor | Minayo, Maria Cecília de Souza | |
Author | Matos, Carlos Alberto de | |
Access date | 2012-09-05T18:23:51Z | |
Available date | 2012-09-05T18:23:51Z | |
Document date | 2007 | |
Citation | MATOS, Carlos Alberto de. Os descaminhos da implementação do SUS em Rondônia: contexto de federalismo predatório, de reformas gerenciais e de maus governos na floresta. 2007. 196 f. Tese (Doutorado em Saúde Pública) - Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2007. | pt_BR |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/4414 | |
Abstract in Portuguese | A presente tese trata do processo de implementação do SUS, no período de 1993 a 2002, a partir do estudo de caso do Estado de Rondônia. Os referencias teóricos e metodológicos das ciências sociais, principalmente da ciência política, orientaram as pesquisas. A implementação do SUS foi abordada à luz dos debates atinentes às análises dos processos decisórios, das arenas políticas e das ações dos atores diretamente envolvidos. (...) No mesmo sentido, trabalhou-se uma reconstituição histórico sociológica da formação do Estado de Rondônia com o objetivo de revelar a realidade social na qual as formulações do SUS foram implementadas. Das análises, resultaram as conclusões segundo as quais, não obstante todos os problemas, a implementação do SUS em RO restou vitoriosa. Em relação aos aspectos da implementação, o modelo revelado foi o top down: em Rondônia foram implementados dispositivos formulados no nível central, com indução, controle e regulação a partir desse nível. (...) Tanto o processo decisório, marcado por disputas políticas fratricidas, quanto as sucateadas estruturas das instituições implementadoras apresentaram precariedades e impuseram dificuldades extras a todo o processo de implementação e de funcionamento do SUS em Rondônia. Não obstante, a organização institucional que o SUS adotou, aliada à implementação por meio de um modelo top down, contribuiu, no período estudado, para amenizar as disputas federativas e precariedades administrativas das instituições implementadoras. Mesmo com muitas deficiências na organização da rede de serviços e, consequentemente, no acesso aos mesmos, a conclusão final é que houve importantes avanços na garantia do direito à saúde para a população de Rondônia. Assim, mesmo que o SUS não possa ser responsável por resolver todos os problemas ligados às disparidade regionais, contribui sobremaneira nessa direção. | pt_BR |
Language | por | pt_BR |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Rondônia | pt_BR |
Subject in Portuguese | Sistema Único de Saúde | pt_BR |
Subject in Portuguese | Implementação de Políticas Públicas | pt_BR |
Subject in Portuguese | Reforma do Aparelho de Estado | pt_BR |
Subject in Portuguese | Federalismo | pt_BR |
Title | Os descaminhos da implementação do SUS em Rondônia: contexto de federalismo predatório, de reformas gerenciais e de maus governos na floresta | pt_BR |
Alternative title | Implementation of the SUS in Rondonia: context of predatory federalism, of managerial reforms and of bad governments in the forest | en_US |
Type | Thesis | |
Departament | Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz. | pt_BR |
Defense Institution | Fundação Oswaldo Cruz, Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. | pt_BR |
Place of Defense | Rio de Janeiro/RJ | pt_BR |
Program | Programa de Pós-Graduação em Saúde Pública | pt_BR |
Abstract | The following thesis deals in the process of implementation of SUS (Sistema
Único de Saúde – Unified Health System), between 1993 and 2002, from the case study of the State of Rondônia. The theoretical and methodological references from the Social Sciences, mainly Political Science, oriented research. The SUS implementation has been approached in the light of the processes related to the decision making, in the political arena and of the actions of the actors directly involved. The specificities of the
implementation of the public policy were analyzed in a way as to make evident the impossibility of separating the periods which are usually addressed in the literature, them being: the emergence of the problem, it’s inclusion in the agenda, the formulation, implementation and evaluation. The SUS implementation in Rondônia was analyzed in the context of two processes which, in Brazil, branded the debate since the 1988
Constitution: the outlines of the federation pact and the measures of state reform got a decisive thrust in the mid nineties, in Fernando Henrique Cardoso’s administration. With the same purpose, a social-historical reconstruction of the Rondônia State was undertaken with the objective of revealing the social reality through which the SUS guidelines were implemented. From such analysis resulted the conclusions according to
which, notwithstanding all the problems, the implementation of SUS in Rondônia was a successful one. Regarding the implementation aspects, the revealed model was the “top down”: in Rondônia the devices implemented were formulated at the central level, with induction, control and regulation sprung from this level. Local initiative is practically zero. Through one other focus, the debate and dispute regarding the federative and state
reform issues appeared as hindering elements in the SUS implementation process. In the same way, Rondônia’s formation history created a social reality of extreme difficulty for the implementation of public policy. In the decision making process, characterized by fratricidal political dispute, as well as in the abandoned structures of the implementing institutions presented it’s precariousness and imposed extra challenges to the whole implementation and operation processes of the Rondônia SUS. Nonetheless,
the institutional organization which SUS has adopted, along with the implementation via a “top down” model, has contributed, in the studied period, to appease the federal dispute and administrative precariousness of the implementing institutions. Even with several deficiencies in the service network organization and, consequently, in it’s access, the final conclusion is that there was important progress in the ensurance tho Health Rights to the population of Rondônia. Therefore, although SUS cannot be held
accountable for solving all the problems regarding regional disparity, it has contributed nonetheless to this goal. | |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | pt_BR |
Subject | Health Care Reform | en_US |
Subject | Modernization of the Public Sector | en_US |
Subject | Federalism | en_US |
Subject | Unified Health System | en_US |
Subject | Public Health Policy | en_US |
DeCS | Reforma dos Serviços de Saúde | pt_BR |
DeCS | Modernização do Setor Público | pt_BR |
DeCS | Federalismo | pt_BR |
DeCS | Sistema Único de Saúde | pt_BR |
DeCS | Políticas Públicas de Saúde | pt_BR |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |