Author | Ramos, Fernanda Campello Nogueira | |
Author | Azevedo, Hugo José Coelho Corrêa de | |
Author | Silva, Clélia Christina Mello | |
Access date | 2022-12-18T13:28:47Z | |
Available date | 2022-12-18T13:28:47Z | |
Document date | 2022 | |
Citation | RAMOS, Fernanda Campello Nogueira; AZEVEDO, Hugo José Coelho Corrêa de; SILVA, Clélia Christina Mello. Educação Ambiental e as Teorias Curriculares Pós-Críticas: Reflexões. Cadernos de Educação Básica, Rio de Janeiro, p. 1 - 13, 2022. | en_US |
ISSN | 2525-2879 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/56031 | |
Abstract in Portuguese | As atuais propostas de inclusão da Educação Ambiental (EA) no currículo formal como disciplina delimitada, e não somente como temática transversal, dentro do processo educacional brasileiro estimulam o debate sobre e como a EA têm sido tratada no ambiente escolar e como poderia ser desenvolvida no que tange aos caminhos estruturais curriculares. A EA crítica, que na prática tem sido a crítica pela crítica, precisa ser traduzida em ações reais, contextualizadas à realidade social dos territórios e englobando a multiculturalidade e as minorias. O objetivo deste ensaio acadêmico é discutir teoricamente, o contexto da educação ambiental no currículo formal para efetiva mudança, reflexão dos militantes na área Neste sentido, as Teorias Curriculares Pós Críticas constituem uma importante ferramenta para a práxis da EA, especialmente em tempos de implementação da Nova Base Comum Curricular no ensino formal brasileiro. | en_US |
Language | por | en_US |
Publisher | Colégio Pedro II | en_US |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Educação Ambiental | en_US |
Subject in Portuguese | Currículo | en_US |
Subject in Portuguese | Pós Crítica | en_US |
Subject in Portuguese | Multiculturalismo | en_US |
Subject in Portuguese | Meio Ambiente | en_US |
Title | Educação Ambiental e as Teorias Curriculares pós críticas: Reflexões | en_US |
Type | Article | |
DOI | 10.33025/ceb.v7i2.3626 | |
Abstract | The current proposals for inclusion of Environmental Education (EE) in the formal curriculum as a defined subject, and not only as a cross-cutting theme, within the Brazilian educational process stimulate the debate about how the EE has been treated in the school environment and how it could be developed with regard to structural curricular paths. Critical EE, which in practice has been criticism for criticism's sake, needs to be translated into real actions, contextualized to the social reality of the territories and encompassing multiculturalism and minorities. The objective of this academic essay is to discuss, in a theoretical way, the context of environmental education in the formal curriculum for effective change, refletion of the individuals who militated in the area In this sense, the Post Critical Curriculum Theories are an important tool for the praxis of EE, especially in times of implementation of the New Common Curricular Base in formal education in Brazil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Subject | Environmental Education | en_US |
Subject | Curriculum | en_US |
Subject | Post Criticism | en_US |
Subject | Multiculturalism | en_US |
Subject | Environment | en_US |