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https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/57784
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Sustainable Development Goals
02 Fome zero e agricultura sustentávelCollections
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BREASTMILK SUBSTITUTES MARKETING VIOLATIONS AND ASSOCIATED FACTORS IN RIO DE JANEIRO, BRAZIL
Infant nutrition
Infant formula
International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes
Program evaluation
Author
Affilliation
Fluminense Federal University. Department of Epidemiology and Biostatistics, Institute of Collective Health. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fluminense Federal University. Faculty of Nutrition. Social Nutrition Department. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fluminense Federal University. Faculty of Nutrition. Social Nutrition Department. Niterói, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Introdução: Visando proteger a amamentação, a Organização Mundial da Saúde lançou em 1981 o Código Internacional de Comercialização de Substitutos do Leite Materno, adotado pela grande maioria dos 118 países membros, incluindo o Brasil. A Norma Brasileira regula a comercialização de fórmulas infantis, mamadeiras, bicos, chupetas, leites e alimentos de transição. Objetivo: investigar se estabelecimentos comerciais violaram a Norma Brasileira e analisar fatores associados a essas violações. Métodos: estudo transversal que abrangeu todas as drogarias, supermercados e lojas de departamento da Zona Sul da cidade do Rio de Janeiro, Brasil. Profissionais de saúde treinados observaram os estabelecimentos quanto a produtos comercializados e violações à Norma Brasileira e entrevistaram seus gerentes. Os fatores associados ao estabelecimento comercial com violação à Norma Brasileira (desfecho) foram analisados por modelo de regressão logística com intervalo de confiança de 95%. Resultados: dos 349 estabelecimentos avaliados, 62,8% violaram a Norma Brasileira, variando de 1 a 37 violações por estabelecimento. As estratégias de promoção mais comuns foram descontos nos preços e exposições especiais. O estabelecimento fazer parte de uma rede (ORa=4,59) e seu gerente receber visitas de representantes comerciais da indústria (ORa=2,14) se mostraram associados à violação. Conclusões: A prevalência de violações à Norma Brasileira foi alta, especialmente em redes de estabelecimentos. A associação entre visitas regulares de representantes da indústria e violações sugere uma influência indireta dos fabricantes na promoção de substitutos do leite materno. Recomendamos fortalecer o cumprimento à Norma Brasileira por meio da fiscalização por agências governamentais e da mobilização da sociedade civil.
Abstract
Background: Aiming to protect breastfeeding, the World Health Organization released the International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes in 1981, which was adopted by the vast majority of the 118 member countries, including Brazil. The Brazilian Code regulates the marketing of infant formulas, baby bottles, teats, pacifiers, milk, and processed complementary food. Research aims: (1) To determine if retail stores had violated the Brazilian Code and (2) to analyze factors associated with these violations. Methods: This cross-sectional study included all drugstores, supermarkets, and department stores in the Southern Zone of Rio de Janeiro City, Brazil. Trained health professionals observed retail stores for marketed products and violations of the Brazilian Code and then interviewed their managers. Factors associated with the retail stores violating the Brazilian Code (outcome) were analyzed, employing a logistic regression model with 95% Confidence Interval. Results: Of the retail stores (N = 349) evaluated, 62.8% violated the Brazilian Code, ranging from 1 to 37 violations per retail store. The most common promotion strategies were price discounts and special displays. Retail stores being part of a chain store (aOR = 4.59) and their manager receiving visits from industry business representatives (aOR = 2.14) were associated with the presence of violations. Conclusions: The prevalence of Brazilian Code violations was high, especially in chain stores. The association between regular visits by industry representatives and violations suggests an indirect influence of manufacturers on the promotion of human milk substitutes. We recommend strengthening compliance with the Brazilian Code through calling on governmental surveillance agencies and civil society mobilization.
Keywords
BreastfeedingInfant nutrition
Infant formula
International Code of Marketing of Breastmilk Substitutes
Program evaluation
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