Author | Lobato, Lucas | |
Author | Miranda, Aline | |
Author | Faria, Isabela Marinho | |
Author | Bethony, Jeffrey Michael | |
Author | Gazzinelli, Maria Flávia | |
Access date | 2023-07-11T18:52:10Z | |
Available date | 2023-07-11T18:52:10Z | |
Document date | 2012 | |
Citation | LOBATO, Lucas et al. Development of cognitive abilities of children infected with helminths through health education. Rev. Soc. Bras. Med. Trop., v. 45, n. 4, 2012. doi.org/10.1590/S0037-86822012000400020 | en_US |
ISSN | 0037-8682 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/59516 | |
Abstract in Portuguese | Introdução: O objetivo do estudo foi avaliar o efeito da educação em saúde na aprendizagem e desenvolvimento cognitivo de crianças infectadas, previamente tratadas, em área endêmica para helmintoses.
Métodos: Trata-se de um estudo longitudinal, experimental e com distribuição aleatória dos participantes. Participaram do estudo 87 crianças, de ambos os sexos, matriculadas na escola municipal de Maranhão, Minas Gerais, Brasil, e distribuídas em dois grupos: intervenção e controle. Inicialmente, as crianças foram submetidas ao exame parasitológico de fezes para diagnóstico de infecção e, em caso positivo, foram tratadas. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário estruturado e os testes psicológicos Raven, Wisc-III e DFH III, antes e após intervenção educativa. Para a comparação entre os grupos foi utilizado o teste Mann Whitney e estabelecido nível de significância de 5%.
Resultados: Verificou-se que as crianças previamente infectadas, que receberam a intervenção educativa, apresentaram desempenho superior as crianças do grupo controle no questionário estruturado (p≤0,05). Conclusões: É aceitável supor a influencia positiva e a importância da utilização de intervenções educativas na recuperação cognitiva e aprendizagem das crianças previamente tratadas com antihelmínticos | en_US |
Language | eng | en_US |
Publisher | Sociedade Brasileira de Medicina Tropical | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Aprendizado | en_US |
Subject in Portuguese | Crianças | en_US |
Subject in Portuguese | Desenvolvimento cognitivo | en_US |
Subject in Portuguese | Educação em saúde | en_US |
Subject in Portuguese | Helmintoses | en_US |
Title | Development of cognitive abilities of children infected with helminths through health education | en_US |
Alternative title | Desenvolvimento de habilidades cognitivas de crianças infectadas por helmintos através da Educação em Saúde | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | http://dx.doi.org/10.1590/S0037-86822012000400020 | |
Abstract | Introduction: The aim of this study was to evaluate the effect of health education in learning and cognitive development of children infected, previously treated in an endemic area for helminthiasis. Methods: It is a longitudinal, experimental, with random allocation of participants. The study included 87 children of both sexes enrolled in the school hall of Maranhao, State of Minas Gerais, Brazil, and divided into two groups: intervention and control. Initially the children were submitted to the parasitological fecal examination for infection diagnosis and, when positive, they were treated. For the data collection, a structured questionnaire and the psychological tests Raven, Wisc-III and DAP III were applied, before and after the educational intervention. For the group comparison, the Mann Whitney test was used, and established significance level of 5%. Results: It was found that previously infected children who received the educational intervention, children showed higher performance than the control group in strutured questionnaire (p<0.05). Conclusions: It is acceptable to suppose the positive influence and the importance in the use of educational interventions in the cognitive recovery and learning of children previously treated with anthelmintics | en_US |
Affilliation | Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Belo Horizonte, MG, Brasil | en_US |
Affilliation | Centro Universitário Newton Paiva. Departamento de Nutrição. Belo Horizonte, MG, Brasil | en_US |
Affilliation | Universidade Federal de Minas Gerais. Escola de Enfermagem. Programa de Pós-Graduação em Enfermagem. Belo Horizonte, MG, Brasil | en_US |
Affilliation | Universidade George Washington. Imunologia e Medicina Tropical. Departamento de Microbiologia. Washington, DC, USA/Fundação Oswaldo Cruz. Centro de Pesquisas René Rachou. Belo Horizonte, MG, Brasil | en_US |
Affilliation | Universidade George Washington. Imunologia e Medicina Tropical. Departamento de Microbiologia. Washington, DC, USA | en_US |
Subject | Learning | en_US |
Subject | Children | en_US |
Subject | Cognitive development | en_US |
Subject | Health education | en_US |
Subject | Helminthosis | en_US |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 03 Saúde e Bem-Estar | |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |