Author | Rocha, Ana Cristina Santos Matos | |
Author | Valente, Wagner Rodrigues | |
Access date | 2023-11-23T14:50:09Z | |
Available date | 2023-11-23T14:50:09Z | |
Document date | 2020 | |
Citation | ROCHA, Ana Cristina S. M.; VALENTE, Wagner Rodrigues. Inteligência, Raciocínio e Problemas Matemáticos: notas sobre um debate a partir das anotações de Alda Lodi. Revista de Matemática, Ensino e Cultura, Belém, v. 34, n. 15, p. 173-194, 2020. | en_US |
ISSN | 1980-3141 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/61426 | |
Abstract in Portuguese | Este artigo analisa as anotações de Alda Lodi (1929) relacionadas ao ensino de problemas matemáticos durante sua temporada no Teachers College da Universidade de Columbia, em Nova Iorque. Nosso objetivo aqui é duplo. Por um lado, o conteúdo de suas anotações feitas em Nova Iorque e sua atuação profissional em Belo Horizonte nos ajudam a refletir sobre o processo de internacionalização do debate educacional (Matasci, 2015, 2016; Valente, 2017) no Brasil. A conexão entre seus registros como aluna e suas aulas como professora formadora são indícios das articulações entre o local e o internacional, que são parte constitutiva desse processo. Por outro lado, o exame do debate sobre o ensino de problemas matemáticos que vemos no caderno de Lodi sinaliza como os saberes da matemática escolar dialogaram com os saberes da psicologia da aprendizagem a partir de questões como a do raciocínio e da inteligência. O exame desses dois aspectos procura explorar alguns dos elementos que contribuem para a compreensão das dinâmicas de profissionalização, constituição e circulação dos saberes da matemática escolar, a partir da trajetória de Alda Lodi. | en_US |
Language | por | en_US |
Rights | open access | |
Subject in Portuguese | Alda Lodi | en_US |
Subject in Portuguese | Internacionalização | en_US |
Subject in Portuguese | História da educação matemática | en_US |
Title | Inteligência, Raciocínio e Problemas Matemáticos: notas sobre um debate a partir das anotações de Alda Lodi | en_US |
Type | Article | |
DOI | 10.37084/REMATEC.1980-3141.2020.n34.p173-194.id269 | |
Abstract | This article analyzes Alda Lodi's (1929) notes related to teaching mathematical problems during his time at Teachers College at Columbia University, in New York. Our objective here is twofold. On the one hand, the content of his notes made in New York and his professional work in Belo Horizonte help us reflect on the process of internationalization of the educational debate (Matasci, 2015, 2016; Valente, 2017) in Brazil. The connection between her records as a student and her classes as a teacher trainer are indications of the articulations between the local and the international, which are a constitutive part of this process. On the other hand, examining the debate on the teaching of mathematical problems that we see in Lodi's notebook indicates how the knowledge of school mathematics dialogued with the knowledge of the psychology of learning based on issues such as reasoning and intelligence. The examination of these two aspects seeks to explore some of the elements that contribute to understanding the dynamics of professionalization, constitution and circulation of knowledge in school mathematics, based on the trajectory of Alda Lodi. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Affilliation | Universidade Federal de São Paulo. Unifesp. São Paulo, SP,Brasil. | |
Subject | Alda Lodi | en_US |
Subject | Internationalization | en_US |
Subject | History of mathematics education | en_US |
DeCS | História | en_US |
DeCS | Matemática | en_US |
xmlui.metadata.dc.subject.ods | 04 Educação de qualidade | |