Author | Carvalho, Leonardo Dallacqua de | |
Access date | 2025-04-16T13:13:38Z | |
Available date | 2025-04-16T13:13:38Z | |
Document date | 2023 | |
Citation | CARVALHO, Leonardo Dallacqua de. Games e a “ciência de Galton”: referências à eugenia no jogo eletrônico red dead redemption 2. Artcultura: Revista de História, Cultura e Arte, Uberlândia, v. 25, n. 46, p. 259-276, 2023. | en_US |
ISSN | 2178-3845 | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/69695 | |
Abstract in Portuguese | O artigo analisa como o jogo eletrônico Red Dead Redemption 2, lançado em 2018 pela produtora Rockstar Games, aborda a temática da eugenia no contexto histórico do velho oeste estadunidense, local de ambientação do game. Para tanto, elementos in game foram extraídos e comparados com o discurso historiográfico a respeito da eugenia. Por meio de uma metodologia baseada nos estudos de jogos eletrônicos e de eugenia foi analisado em que medida RDR 2 dialoga com a discussão histórica e historiográfica da eugenia, as representações sobre eugenia, as questões morais relacionadas à eugenia e genética, e, por fim, de que modo o jogador pode compreender o conceito e o contexto histórico da eugenia entre o final do século XIX e o início do XX nos Estados Unidos e no Brasil. | en_US |
Language | por | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Eugenia | en_US |
Subject in Portuguese | Jogos eletrônicos | en_US |
Subject in Portuguese | História das ciências | en_US |
Title | Games e a “ciência de Galton” referências à eugenia no jogo eletrônico Red Dead Redemption 2 | en_US |
Alternative title | Games and the “science of Galton”: references to eugenics in the video game Red Dead Redemption 2 | en_US |
Type | Article | |
DOI | 10.14393/artc-v25-n46-2023-71199 | |
Abstract | The article analyzes how the electronic game Red Dead Redemption 2, published in 2018 by the producer Rockstar Games, addresses the theme of eugenics in the narrative of the historical context of the American old west, where the game was set. For that, elements in game were extracted and compared with the discourse of the current historiography on eugenics in Brazil and in the world. Through a methodology based on the studies of electronic games and eugenics, it was observed to what extent RDR 2 was faithful to the historical and historiographic discussion of eugenics; representations about eugenics, moral issues related to eugenics and genetics, and, finally, how the player can understand the concept and historical context of eugenics between the end of the 19th century and the beginning of the 20th in the United States and Brazil. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | |
Subject | Eugenics | en_US |
Subject | Electronic games | en_US |
Subject | History of science | en_US |
DeCS | Jogos de Vídeo | en_US |
DeCS | História | en_US |