Author | Andrade, Rômulo de Paula | |
Access date | 2025-05-06T01:01:34Z | |
Available date | 2025-05-06T01:01:34Z | |
Document date | 2018 | |
Citation | ANDRADE, Rômulo de Paula. Vencidas a distância e floresta!: a Transbrasiliana e a Amazônia desenvolvimentista. Tempo, Niterói, v. 25, n. 2, p. 363-381, 2018. | en_US |
ISSN | 1980-542X | en_US |
URI | https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/70156 | |
Abstract in Portuguese | A construção da estrada Belém–Brasília foi a principal intervenção estatal na região amazônica durante o interregno democrático (1946-1964). Era entendida por setores da imprensa como a possibilidade de integração da região amazônica ao restante do País e à nova capital que estava sendo construída, Brasília. A estrada tiraria a Amazônia de um isolamento histórico, além de representar a vitória definitiva do homem contra a natureza, considerada uma das principais vilãs do progresso e do desenvolvimento da região. A análise da construção da Transbrasiliana também possibilita a reflexão sobre o impacto dos grandes projetos em regiões consideradas periféricas. | en_US |
Language | por | en_US |
Rights | open access | en_US |
Subject in Portuguese | Belém–Brasília | en_US |
Subject in Portuguese | História da Amazônia | en_US |
Subject in Portuguese | História da imprensa | en_US |
Subject in Portuguese | Era do desenvolvimento | en_US |
Title | Vencidas a distância e floresta!: A Transbrasiliana e a Amazônia desenvolvimentista | en_US |
Alternative title | The Transbrasiliana and the Amazon in the Age of Development | en_US |
Type | Article | en_US |
DOI | 10.1590/TEM-1980-542X2019v250204 | |
Abstract | The construction of the Belém–Brasília highway was the main work developed in the Amazon region during the Brazilian democratic period between 1946 and 1964. It was understood by part of the press as a possibility of integrating the Amazon region to the rest of the country and to the new capital that was being built: Brasília. The highway would put an end to the Amazon’s historical isolation, and would also represent the ultimate victory of man against nature, which was considered one of the main villains of progress and development of the region. The analysis of the construction of Transbrasiliana enables the reflection of the impact of large projects in peripheral areas, such as the Brazilian Amazon. | en_US |
Affilliation | Fundação Oswaldo Cruz. Casa de Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil. | en_US |
Subject | Belém–Brasília | en_US |
Subject | Amazon history | en_US |
Subject | Press history | en_US |
Subject | Age of development | en_US |
DeCS | História | en_US |
DeCS | Ecossistema Amazônico | en_US |
DeCS | Ferrovias | en_US |