Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/12354
Type
DissertationCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A FORMAÇÃO DE AUXILIARES E TÉCNICOS DE ENFERMAGEM NOS PERÍODOS COLONIAL E PÓS-INDEPENDÊNCIA: UM ESTUDO DOS EGRESSOS DA ESCOLA TÉCNICA PROFISSIONAL DE SAÚDE DE LUANDA, ANGOLA
Evolução
História
Categoria profissional
Educação e ensino de Auxiliares e Técnicos de Enfermagem
Evolution
History
Professional Category
Education and Teaching Assistants and Nursing Technicians
Auxiliares de Enfermagem/história
Programas de Graduação em Enfermagem/história
Angola
História da Enfermagem
Tiago, José | Date Issued:
2011
Alternative title
The training of nursing assistants and technicians in the colonial and post-independence: a study of graduates of the Vocational Technical School of Health in Luanda, AngolaAuthor
Advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Este trabalho foi realizado com intuito de relatar e descrever as diferentes fases da
história formação de Auxiliares e Técnicos de enfermagem na Escola Técnica
Profissional de Saúde de Luanda em Angola nos Períodos Colonial (1482 a 1975) e
Pós-Independência (1975 a 2009), como marco histórico da criação de um acervo da
enfermagem no país. A metodologia usada é a técnica de entrevista através do
formulário previamente elaborado. O tipo de estudo é quanti- qualitativo observacional
descritivo retro lectivo, cuja amostragem foi selecionada por conveniência, permitindo
estruturá-la em etapas distintas: A primeira relata a formação de Auxiliares e Técnicos
de Enfermagem durante o Período Colonial, descreve as modalidades de ingresso e
egresso, características da formação, assim como a respectiva estrutura da carreira,
focaliza as organizações didático-administrativas, abordando as funções e os
princípios científicos, as fases de processo seletivo. A segunda parte deste trabalho
inclui a descrição documental sobre a institucionalização do ensino e exercício
profissional de enfermagem após a Independência, trajetória, avanços e recuos,
progressão da carreira e diferenciação entre os dois períodos, características e
autonomia dos profissionais, também aborda aspecto políticos, culturais e sociais.
Este estudo propõe como reflexões e contribui com subsídios para a afirmação dos
profissionais e seus órgãos sociais; contribui ainda no despertar das autoridades
sanitárias e públicas a interessar-se pela investigação sobre o processo de ensino e
aprendizagem de enfermagem em Angola desde o século XV até aos nossos dias,
despertar o interesse dos jovens e toda a sociedade “o que é isto ser enfermeiro hoje
e o que foi antes”.
Abstract
This work was performed in order to report and describe the different phases of the
history of training nursing assistants and technicians in the Health Care Professional
Technical School of Luanda in Angola in the Colonial Period (1482-1975) and PostIndependence (1975-2009) as a landmark of the establishment of a collection of
nursing in the country. The methodology used is the interview technique using the form
previously elaborated. The type of study is quantitative and qualitative descriptive
observational retrolectiv, which was selected by convenience sampling, allowing to
structure it in separate steps: The first recounts the formation of Nursing Assistants and
Technicians during the Colonial Period, describes the methods of ingress and egress ,
characteristics of training, as well as their career structure, focus on teaching and
administrative organizations, addressing the scientific principles and functions, the
phases of the selection process. The second part of this work includes the
documentary description of the institutionalization of education and professional
Nursing after Independence, history, advances and retreats, career progression and
differentiation between the two periods, characteristics and professional autonomy,
also addresses policy issues; cultural and social. This study proposes a reflection and
contributes towards the affirmation of professionals and their governing bodies; also
contributes in the wake of health authorities and the public interest in the research on
teaching and learning of nursing in Angola since the fifteenth century until the present
day, to interest young people and society as a whole "what is this to be a nurse today
and what was before."
Keywords in Portuguese
EnfermagemEvolução
História
Categoria profissional
Educação e ensino de Auxiliares e Técnicos de Enfermagem
Keywords
NursingEvolution
History
Professional Category
Education and Teaching Assistants and Nursing Technicians
DeCS
Auxiliares de Enfermagem/educaçäoAuxiliares de Enfermagem/história
Programas de Graduação em Enfermagem/história
Angola
História da Enfermagem
Share