Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/1315
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
- ICICT - Artigos de Periódicos [1425]
- IOC - Artigos de Periódicos [12978]
Metadata
Show full item record
REFLEXÕES SOBRE OS OBJETOS E OS AMBIENTES FÍSICOS DE ENSINO E PESQUISA EM SAÚDE
Alternative title
Reflections about health and educational objects and physical environmentsAffilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Setor de Inovações Educacionais. Laboratório de Biologia Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Setor de Inovações Educacionais. Laboratório de Biologia Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Setor de Inovações Educacionais. Laboratório de Biologia Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O artigo traz um novo olhar sobre os
objetos e ambientes físicos destinados às atividades
de ensino e pesquisa em saúde. Aponta questões
sobre a comunicação entre os designers e as pessoas
que utilizam seus projetos. Pergunta sobre as formas
de contribuição do designer para a transformação
positiva do estado de espírito dos usuários
de ambientes destinados ao ensino e à saúde, levando
em conta as reações ou sentimentos das pessoas
perante os produtos e os ambientes, em especial
manifestações de alegria e bem-estar. E apresenta
a edição piloto de um instrumento diferenciado
de sensibilização e levantamento de dados, no formato
de oficina de trabalho, denominada Espaço,
Criação e Alegria.
Abstract
This article looks to the objects and physical
environments destined to teaching and research
in health from a different perspective. It
addresses the communication between the designers
and the people that use their projects and investigates
in which ways the designer can contribute
to a positive transformation of the state of
mind of the users of teaching and health environments,
taking into account the reaction of people
to the products and environments, especially manifestations
of pleasure and well-being. The article
presents a pilot edition of an instrument for sensitization
and data collection in form of a workshop
called “Environment, Creation and Pleasure”.
Key words Health, Education, Design, Communication,
Pleasure
Share