Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13382
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12978]
Metadata
Show full item record10
CITATIONS
10
Total citations
0
Recent citations
2.01
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
FORMAÇÃO, PRÁTICAS E TRAJETÓRIAS DE ACONSELHADORES DE CENTROS DE TESTAGEM ANTI-HIV DO RIO DE JANEIRO, BRASIL
Formación, prácticas y trayectorias de consejeros de centros de test anti-VIH de Río de Janeiro, Brasil
HIV
Sociologia
Capacitação profissional
Educação baseada em competências
VIH
Sociologia
Capacitación profesional
Educación basada en competencias
Alternative title
Training, practices and paths of counselors at HIV testing centers in Rio de Janeiro, BrazilFormación, prácticas y trayectorias de consejeros de centros de test anti-VIH de Río de Janeiro, Brasil
Affilliation
Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Instituto de Medicina Social. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Departamento de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Educação em Ambiente e Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Departamento de Ciências Sociais. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Perante a importância do aconselhamento na testagem anti-HIV, analisamos as diretrizes institucionais, as competências privilegiadas no treinamento profissional e os saberes/práticas de aconselhadores. Trata-se de estudo qualitativo centrado na análise documental, observação e entrevista com aconselhadores de Centros de Testagem e Aconselhamento (CTA) do estado do Rio de Janeiro. A análise foi orientada pela teoria de Pierre Bourdieu. Foi evidenciado que o habitus profissional dos aconselhadores resulta da articulação dos treinamentos, da graduação e de experiências e interesses pessoais. A operacionalização de competências, como a escuta ativa, é limitada pela rotina dos serviços e escassez de espaços de reflexão. Para incrementar a prática do aconselhamento, é importante desenvolver competências no treinamento, manter a educação continuada e fazer adequações na rotina do serviço. Tais ajustes podem fortalecer a passagem das diretrizes à ação e o aprimoramento da organização e gestão dos CTA.
Abstract
Given the importance of counseling in HIV testing, we analyzed the institutional guidelines, the competencies encouraged during counselors’ professional training and these counselors’ knowledge and practices. This was a qualitative study based on document analysis, observation and interviews with counselors at HIV testing and counseling centers in the state of Rio de Janeiro. Bourdieu’s theory was the foundation for the analysis. It was shown that counselors’ professional habitus is produced by the connections between trainings, undergraduate experiences and personal interests and experiences. Putting competencies such as active listening into operation is limited by the routine within the services and lack of opportunities for reflection. In order to improve counseling practices, it is important to develop competencies within training, maintain the inservice education and make adjustments to healthcare service routine. These arrangements may strengthen the transition from guidelines to action and enhance the management and organization of the testing and counseling centers.
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-abstractes
Considerando la importancia de la consejería para la prueba de VIH, analizamos las directrices institucionales, las competencias privilegiadas en la capacitación profesional y los saberes/prácticas de consejeros. Se trata de un estudio cualitativo concentrado en el análisis documental, observación y entrevista con consejeros de Centros de Testeo y Consejería (CTA, por sus siglas en portugués) del Estado de Río de Janeiro. La orientación del análisis fue la teoría de Pierre Bourdieu. Se puso en evidencia que el habitus profissional de los consejeros es resultado de la articulación de las capacitaciones, del curso de pregrado y de las experiencias e intereses personales. La puesta en operación de competencias, tales como la escucha activa, está limitada por la rutina de los servicios y la escasez de espacios de reflexión. Para aumentar la práctica de la consejería cabe desarrollar competencias en la capacitación, mantener la educación continuada y hacer adecuaciones en la rutina del servicio. Tales ajustes pueden fortalecer el paso de las directrices hacia la acción y el perfeccionamiento de la organización y gestión de los CTA.
Keywords in Portuguese
AconselhamentoHIV
Sociologia
Capacitação profissional
Educação baseada em competências
Keywords in Spanish
ConsejeríaVIH
Sociologia
Capacitación profesional
Educación basada en competencias
Share