Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/14359
Type
ThesisCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
FATORES ASSOCIADOS AO DESENVOLVIMENTO NEUROPSICOMOTOR EM CRIANÇAS DE 6 A 18 MESES DE VIDA INSERIDAS EM CRECHES PÚBLICAS DO MUNICÍPIO DE JOÃO PESSOA, PB
Silva, Ângela Cristina Dornelas da | Date Issued:
2013
Alternative title
Factors associated with neurodevelopment in children 6-18 months of life in public kindergartens entered the city of João Pessoa, PBAdvisor
Co-advisor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Introdução: No Brasil, desde a constituição de 1988, a creche passou a ser um direito da criança, um dever do Estado e uma opção da família. Considerando que o desenvolvimento infantil é um processo complexo resultante da interação do potencial biológico com o ambiente social e cultural no qual a criança está inserida, as creches se constituem como fator ambiental que influencia o desenvolvimento das habilidades cognitivas, motoras e sociais das crianças. Assim, conhecer situações que possam comprometer o desenvolvimento de crianças inseridas em creches é fundamental para a elaboração de políticas e estratégias que contribuam para melhorar a qualidade dos serviços ofertados por estas instituições. Objetivo: verificar a prevalência de atraso no desenvolvimento neuropsicomotor em lactentes inseridos em creches públicas na cidade de João Pessoa/PB e analisar fatores associados ao desenvolvimento infantil. Metodologia: de março a junho de 2012 realizou-se um estudo seccional nas turmas de berçários dos Centros de Referência em Educação Infantil (CREI) da Rede Municipal de Ensino da Cidade de João Pessoa/PB com a população de crianças na faixa etária entre 6 e 18 meses, e suas respectivas mães (biológicas ou substitutas). O desfecho estudado foi o desenvolvimento neuropsicomotor avaliado pelo Teste de Triagem do Desenvolvimento de Denver II. Variáveis explicativas de natureza biológica, materna, social e demográfica foram investigadas a partir de questionário aplicado a mãe/responsável, da avaliação da caderneta de saúde da criança e por um formulário sobre a creche por meio da observação do ambiente físico e pela entrevista com gestores.
As variáveis foram analisadas através das frequências absolutas e relativas e da média e desvio padrão. Para analisar as associações, o desenvolvimento foi categorizado como alterado ou normal. Para essas categorias, foi realizada análise de regressão logística, com estimativa da razão de chance (RC) bruta e ajustada e intervalo de confiança (IC) de 95 por cento. (...) Conclusão: a prevalência de crianças com desenvolvimento alterado foi bastante elevada. Os resultados corroboram a ideia de que o desenvolvimento infantil é o reflexo das condições sociais e econômicas das famílias, bem como da assistência recebida pelos serviços de educação e saúde. As políticas públicas devem se voltar para ações que promovam o desenvolvimento infantil pleno para garantir a construção de uma sociedade mais justa e igualitária.
Abstract
Introduction: In Brazil, since the Federal Constitution of 1988, child day care centers
have become a child's right, a duty of the state and a family option. Considering that
child development is a complex process resulting from the interaction of the biological
potential with the social and cultural environment in which the child is inserted,
daycare centers are constituted as environmental factor that influences the development
of cognitive, motor and social abilities in children. knowing situations that may
compromise the neurodevelopment of children placed in day cares is fundamental to
the development of policies and strategies that improve the quality of services offered
by these institutions. Objective: To determine the prevalence of developmental delay
in infants placed in public day care centers in the city of João Pessoa/PB and to analyze
factors associated with child development. Method: A cross-sectional study was
handled from March to June of the year 2012 in groups of nurseries of Reference
Centers for Early Childhood Education (CREI) of the Municipal Education of João
Pessoa/PB, with the population of children aged 6 and 18 months and their mothers
(biological or substitute). The outcome studied was neurodevelopment assessed by the
Denver Developmental Screening Test II. Biological, maternal, social and demographic
explanatory variables were investigated through a questionnaire applied to
mother/caregiver, the assessment of the child's health booklet and a form applied
through the observation of the physical environment of the day care center and an
interview with managers. The variables were analyzed using absolute and relative
frequencies, averages and standard deviations. To analyze the associations, the
neurodevelopment was categorized as normal or altered. For these categories, logistic
regression analysis was performed, estimate odds ratio (OR) and the adjusted
confidence interval (CI) of 95%. Analyses were performed in SPSS version 20.0.
Results: We studied 112 children and their mothers and 10 CREI. The prevalence of
child altered neurodevelopment was 52.7%. The average age was 14.4 months (± 3.0
SD), birth weight was 3235.32 g (SD ± 578.929). The average maternal age was 28.4
years (± 7.2 SD). Maternal education was an average of 8.3 years of education (± 3.4
SD) and paternal education was an average of 7.6 years (± 3.9 SD). Most families
(75.9%) had per capita income between 0 and 0.5 minimum wages. Regarding CREI,
only 20% had a number of suitable childcare assistants, 30% had adequate securities
for food and 40% received systematic visits of the Family Health Strategy (FHS). The
variables associated with change in child's development were age greater than 12
months (OR = 4.6), vaginal delivery (OR = 4.9), phototherapy (OR = 5.3) and not
having FHS daycare monitoring (OR = 3.0). Maternal age ≤ 26 years was formed in a
protective factor for child neurodevelopment. Despite this study has been carried out
with the census of the population of infants included in CREI, the results may have
been limited by the number of cases studied. Conclusion: the prevalence of children
with abnormal development was quite high. The results support the idea that child
development is a reflection of the social and economic conditions of families, as well
as the care received from services of education and health. Public policies must turn to
actions that promote child development to sure full building a more just and egalitarian
society.
Share