Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/15350
Type
ArticleCopyright
Open access
Collections
- IOC - Artigos de Periódicos [12658]
Metadata
Show full item record
FORMAÇÃO MÉDICA NA ESTRATÉGIA DE SAÚDE DA FAMÍLIA: PERCEPÇÕES DISCENTES
Formação médica
Atenção Primária à Saúde
Integralidade em Saúde
Alternative title
Medical Training in the Family Health Strategy: Student’s PerceptionsAuthor
Affilliation
Centro Universitário Serra dos Órgãos.Teresópolis, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Centro Universitário Serra dos Órgãos.Teresópolis, RJ, Brasil.
Centro Universitário Serra dos Órgãos.Teresópolis, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais, MG, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais, MG, Brasil.
Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Centro Universitário Serra dos Órgãos.Teresópolis, RJ, Brasil.
Centro Universitário Serra dos Órgãos.Teresópolis, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais, MG, Brasil.
Universidade Federal de Viçosa. Minas Gerais, MG, Brasil.
Abstract in Portuguese
Diante das atuais demandas sociais, tornou-se imprescindível para a educação médica a transição do
modelo tradicional de formação reducionista e hospitalocêntrica para uma vertente de educação mais
ampla e integralizada. A construção de novas práticas de formação em saúde — com a utilização de
cenários externos –, em coparticipação com o SUS, tem assumido um papel fundamental na formação
médica. Em 2005, o Centro Universitário Serra dos Órgãos (Unifeso) incorporou em seu currículo a
Aprendizagem Baseada em Problemas e a inserção dos graduandos de Medicina em Unidades Básicas
de Saúde da Família. Este artigo apresenta a percepção dos discentes de Medicina neste cenário. Para
isto, realizou-se uma pesquisa qualitativa, utilizando-se entrevistas e análise temática das respostas,
com a criação de categorias. Os resultados demonstram a combinação de impressões positivas — integração
entre teoria e prática — e negativas — problemas na organização das atividades e necessidade
de identificação de um preceptor local. Propõe-se um planejamento orientado pelas novas diretrizes
para o ensino na Atenção Primária à Saúde, contextualizada à condição da integralidade.
Abstract
Given current social demands, it has become essential for medical education to break from the traditional
model of biological reductionist and training based only at hospitals and redefine itself towards
a holistic care (integrality). The construction of new training practices in health with the use of new
outdoor scenarios, in partnership with (Unified National Health System — SUS), assumed a key role.
In 2005 the Centro Universitário Serra dos Órgãos (Unifeso) incorporated into its curriculum the
Problem-Based Learning and the insertion of medical undergraduates into Basic Health Units Family.
This paper describes the perception of medical students in this scenario. We conducted a qualitative
research working from the application of interviews and the utilization of thematic analysis of
responses with the creation of categories. The results show the combination of positive impressions
— integration between theory and practice — and negative — problems in the organization of activities,
as well as the necessity to identify a local preceptor. A plan is proposed, guided by the new Directives,
for teaching in the primary health care in the context of the condition of integrality.
Keywords in Portuguese
Estratégia de Saúde da FamíliaFormação médica
Atenção Primária à Saúde
Integralidade em Saúde
Share