Use este identificador para citar ou linkar para este item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/16307
Tipo de documento
ArtigoDireito Autoral
Acesso aberto
Coleções
- ENSP - Artigos de Periódicos [2165]
- EPSJV - Artigos de Periódicos [168]
- IOC - Artigos de Periódicos [12276]
Metadata
Mostrar registro completo
APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS: UMA EXPERIÊNCIA NO ENSINO DE QUÍMICA TOXICOLÓGICA
Título alternativo
Problem-based learning: a teaching toxicology chemistry experienceAfiliação
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Oswaldo Cruz. Laboratório de Comunicação Celular. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal Fluminense. Faculdade de Educação. Niterói, RJ, Brasil.
Resumo em Inglês
This article describes a Problem-Based Learning (PBL) experience that taught organophosphorus pesticides chemistry, its human health effects and acetylcholinesterase assay to secondary students. The teaching process was based on a real intoxication case and ended with students' activities report presentation. The apparent lack of teacher reference and inexistence of a curriculum based on a strict textbook in which PBL is based on leads inexperienced students to insecurity and the idea that teachers are not doing there jobs. One way to minimize this situation is to use real cases in other to interest students as stakeholders of central problem solution.
Compartilhar