Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17200
CURSO DE PROCESSAMENTO E CONTROLE DE QUALIDADE DO LEITE HUMANO NO ESTADO DO AMAZONAS POR TELESSAÚDE: UM ESTUDO DE CASO DA REDE BLH DO SUS
Educação permanente e continuada
Telessaúde
Translação do conhecimento
Disseminação da informação para gestão do SUS
Continuing education
Telehealth
Translation of knowledge
Dissemination of information in SUS management
Alternative title
Telehealth course on processing and quality control of human milk in the state of Amazonas: a case study of the Human Milk Bank Network of the brazilian Unified Health System (SUS)Author
Affilliation
Universidade Federal Fluminense. Niterói, RJ, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
Estudo de caso de experiência de ensino na região amazônica brasileira com o uso de tecnologias da informação e comunicação integradas em polos de telessaúde no Rio de Janeiro e em Manaus sob o enfoque da teoria ator-rede (TAR) de Latour. A modalidade semipresencial do curso proporcionou oportunidades de intercâmbio e de desvelação de conhecimento tácito dos alunos e pesquisadores especialistas em tecnologias, que compõem os bancos de leite humano do SUS. Conclui-se que ferramentas de telessaúde acrescentam oportunidades de aprendizagem aos programas de educação permanente nos serviços de saúde.
Abstract
This study describes a teaching experience case study in the Brazilian Amazon. It examines the use of information and communication technologies in integrated telehealth centers in Rio de Janeiro and Manaus using Latour’s actor-network theory (ANT). The blended course provides opportunities for tacit knowledge exchange between the students and the researchers (technology experts) that support the SUS’s human milk banks. The results show that telehealth tools add learning opportunities to continuing education programs in health services.
Keywords in Portuguese
Banco de leite humanoEducação permanente e continuada
Telessaúde
Translação do conhecimento
Disseminação da informação para gestão do SUS
Keywords
Human milk bankContinuing education
Telehealth
Translation of knowledge
Dissemination of information in SUS management
Share