Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17265
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
03 Saúde e Bem-EstarCollections
Metadata
Show full item record1
CITATION
1
Total citation
0
Recent citations
n/a
Field Citation Ratio
n/a
Relative Citation Ratio
ALÉM DO INFORMAR: A COMUNICAÇÃO SOCIAL A SERVIÇO DOS PROCESSOS DE PROMOÇÃO EM SAÚDE E DAS REDES DE GESTÃO E ATENÇÃO
Alternative title
Beyond reporting: the media serving to promote health and the management and care networksAffilliation
Associação Brasileira da Rede Unida. Porto Alegre, RS, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Observatório de Tecnologias de Informação e Comunicação em Sistemas e Serviços de Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Observatório de Tecnologias de Informação e Comunicação em Sistemas e Serviços de Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, RS, Brasil / Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Observatório de Tecnologias de Informação e Comunicação em Sistemas e Serviços de Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
O ensaio aborda como o envolvimento dos profissionais de comunicação nos processos referentes à saúde, articulados em rede e num sistema de cooperação interdisciplinar, pode oportunizar a qualificação dos processos comunicativos e o fortalecimento do trabalho integrado na saúde. A experiência da assessoria de comunicação que integra a Rede Unida e outros órgãos parceiros dedicados a promover iniciativas para qualificar o Sistema Único de Saúde demonstra a importância dos comunicadores estarem em contato e usarem a temática da Saúde Coletiva para serem mais ativos no papel da promoção da qualidade da vida da população, da gestão compartilhada, da educação permanente e da participação social mais ativa, seguindo as diretrizes que norteiam o trabalho no SUS.Palavras-chave: Comunicação em Saúde; Saúde Coletiva; Interdisciplinaridade; SUS.
Abstract
This essay discusses how the involvement of communication professionals in processes related to health, connected through networks and an interdisciplinary system of cooperation, can create opportunities for communication and strengthening processes in integrated health care. The experiences of the communications advisory group, which includes the United Network (Rede Unida) and other partner agencies dedicated to promoting initiatives to enhance the National Health System (Sistema Único de Saúde – SUS), demonstrate the importance of communicating and using public health as a way to promote the quality of life of the population. Shared management, permanent education and more active social participation according to the guidelines followed by the SUS are all essential.
Share