Please use this identifier to cite or link to this item:
https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/17450
Type
ArticleCopyright
Open access
Sustainable Development Goals
04 Educação de qualidadeCollections
Metadata
Show full item record
A EDUCAÇÃO ONLINE E OS DESAFIOS À QUALIFICAÇÃO PROFISSIONAL EM SAÚDE
Alternative title
Online education and challenges of professional qualification in the health areaAuthor
Affilliation
Fundação Oswaldo Cruz. Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Fundação Oswaldo Cruz. Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Rio de Janeiro, RJ, Brasil.
Abstract in Portuguese
A disseminação dos recursos da web como ferramentas cognitivas na educação à distância têm fomentado a discussão acerca dos aspectos pedagógicos que sustentam as propostas educativas em ambientes virtuais, implicando em desafios a serem enfrentados pelos diversos atores inseridos nos novos contextos de aprendizagem on-line no âmbito da saúde. Tomando como pressupostos que a implementação e apropriação das tecnologias de informação e comunicação dependem da interrelação entre as características individuais, sociais e organizacionais, buscou-se nesse trabalho discutir alguns desafios pedagógicos subjacentes à concepção de ambientes virtuais de aprendizagem, bem como as especificidades de seus atores imersos em um processo interativo e interacional, apontando alguns fatores que influenciariam o sucesso das experiências de educação on-line para profissionais de saúde.
Abstract
The dissemination of the web resources as cognitive tools at distance learning has been fostered a discussion about the aspects that support the educational proposals in virtual environments, the role of students and teachers as well as the pedagogical challenges faced by these actors in the new distance learning context on health. Taking as assumptions that the implementation and appropriation of the information and communication technologies depends on the interrelation between the individuals, socials and organizational characteristics, the aim of this work is to discuss some pedagogical challenges underlying the conception of virtual learning environments as the specification of its actors immerse in an interactive and inter rational process, pointing out some factors that could influence the success of the experiences in online learning for health professionals.
Share